Vanaf 2017 is het 6de “programma” Algemene dekkingsmiddelen en ondersteuning organisatie opgenomen omdat de BBV (besluit begroting en verantwoording)-voorschriften de gemeente verplichtte om naast haar 5 facultatieve programma’s ook dit programma in de begroting op te nemen.
Dit programma heeft een heel ander karakter dan de andere programma's en is daarom anders van opbouw.
Het programma algemene dekkingsmiddelen en ondersteuning organisatie betreft de OZB en de uitkeringen uit het gemeentefonds. Deze middelen kennen geen vooraf bepaald bestedingsdoel en zijn daarmee vrij aanwendbaar. Daarnaast is in dit programma volgens de nieuwe BBV notitie overhead de overhead apart begroot en dus niet meer verwerkt in de (deel)programma's. Ook het renteresultaat komt via dit programma naar voren en voldoet aan de criteria van de nieuwe notitie rente.
De niet vrij aanwendbare heffingen, zoals het rioolrecht en afvalstoffenheffing, en de ontvangsten van specifieke uitkeringen zijn als baten opgenomen in de betreffende programma’s.
Overhead
Hieronder volgt een overzicht van de overhead:
| Begroting 2019 | Werkelijkheid 2019 | Afwijking |
Personeelskosten Directie | 286.674 | 301.337 | -14.663 |
Personeelskosten Leidinggevenden primair proces | 885.531 | 1.068.963 | -183.432 |
Personeelskosten Managementondersteuning primaire proces | 163.427 | 298.371 | -134.944 |
Personeelskosten Financiën. toezicht en control | 1.711.647 | 1.301.887 | 409.760 |
Personeelskosten P&O/ HRM | 800.365 | 739.682 | 60.683 |
Personeelskosten Inkoopfunctie | 193.794 | 196.434 | -2.640 |
Personeelskosten Communicatiefunctie | 689.704 | 624.378 | 65.326 |
Personeelskosten Juridische zaken | 154.727 | 201.519 | -46.792 |
Personeelskosten Bestuurszaken en bestuursondersteuning | 658.489 | 641.082 | 17.407 |
Personeelskosten Informatievoorziening en automatisering | 937.028 | 1.009.877 | -72.849 |
Personeelskosten Informatiebeheer(DIV) | 487.562 | 212.735 | 274.827 |
Personeelskosten Facilitaire zaken en huisvesting | 587.785 | 833.556 | -245.771 |
ICT | 1.537.210 | 1.471.053 | 66.157 |
Huisvesting | 1.031.064 | 984.034 | 47.030 |
Uitbestedingskosten bedrijfsvoering | 369.857 | 371.107 | -1.250 |
Concernbrede personeelskosten | 792.511 | 891.886 | -99.375 |
Bedrijfsvoeringkosten diverse afdelingen | 573.969 | 510.744 | 63.225 |
Totaal overhead | 11.861.344 | 11.658.647 | 202.697 |
De overheadkosten 2019 bedragen 42,7%(begroot 45,5%) van de totale kosten van de organisatie (apparaatskosten).
Vennootschapsbelasting
In de rekening 2019 is geen raming opgenomen voor te betalen Vennootschapsbelasting. Aanvankelijk leek Houten namelijk niet Vpb-plichtig te zijn. In 2019 zijn er afspraken gemaakt tussen de brancheorganisatie die zich bezig houdt met de inzameling van huishoudelijk afval (de NVRD) en de Belastingdienst. Afgesproken is dat waar het gaat om afvalstromen met een positieve waarde, gemeenten of samenwerkingsverbanden met terugwerkende kracht vanaf 2016 aangifte moeten doen van een “winst” ter grootte van 1% van de opbrengst van die betreffende afvalstromen. De belastingdienst legt vervolgens een heffing op van 20% van die “winst”. Ons samenwerkingsverband (AVU) doet zelf aangifte van de “winst” met betrekking tot de opbrengst van papier en glas (de twee grootste afvalstromen die een positieve waarde hebben). De aangifte over de resterende afvalstromen (oud ijzer en frituurvet) vormen vooralsnog een te verwaarlozen bedrag voor gemeente Houten.
Hierna wordt de derde W-vraag "Wat mag het kosten?" beantwoord.