Gemeenschappelijke regelingen
- Gemeenschappelijke regelingen GGD Regio Utrecht (GGDrU)
GGD Regio Utrecht (GGDrU)
Vestigingsplaats
Zeist
Doel
Voor de inwoners van regio Utrecht en toekomstige generaties werkt de GGDrU - samen met anderen - aan een samenleving die gericht is op gezond en veilig leven, waarin iedereen uitgenodigd wordt om mee te doen en gezonde keuzes te maken en waarin gezondheidsbedreigingen alert gesignaleerd worden.
De GGDrU is belast met de uitvoering van de wettelijke taken op het terrein van de openbare gezondheidszorg voor 26 gemeenten in de provincie Utrecht. De belangrijkste taak van de regionale gezondheidsdienst is het voorkomen van ziekten en het bevorderen van gezond gedrag en een gezonde leefomgeving.
De zorg is gebaseerd op de Wet publieke gezondheid (Wpg). De GGDrU voert voor Houten enkele wettelijke taken uit, zoals Jeugdgezondheidszorg (JGZ, 0-18 jaar), infectieziektebestrijding, tbc-bestrijding, medische milieukundige zorg, technische hygiëne-zorg, seksuele gezondheid en inspecties kinderopvang. Daarnaast vraagt Houten inzet aan de GGDrU voor de uitvoering van onder meer forensische zorg, reizigersvaccinaties en het Rijksvaccinatieprogramma (RVP).Deelnemende partijen
26 gemeenten: Amersfoort, Baarn, Bunnik, Bunschoten, De Bilt, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Renswoude, Rhenen, De Ronde Venen, Soest, Stichtse Vecht, Veenendaal, Vijfheerenlanden, Wijk bij Duurstede, Woerden, Woudenberg, IJsselstein, Utrechtse Heuvelrug, Utrecht en Zeist.
Bestuurlijke vertegenwoordiging van Houten
Het bestuur van de GGDrU bestaat uit het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur en de voorzitter. Tot het bestuur van de GGDrU behoren ook bestuurscommissies en de adviescommissie ’Financiën en Bedrijfsvoering’. De gemeente Houten is vertegenwoordigd in het algemeen bestuur en in de bestuurscommissie met 1 zetel en 3 stemmen. Het college van B & W heeft besloten voor beide gremia de portefeuillehouder gezondheidsbeleid af te vaardigen. Daarnaast zijn er regionale adviescommissies. De gemeenten in Lekstroom hebben besloten om het bestuurlijk platform van het sociaal domein hiervoor te benutten.
Begrotingsprogramma
Samen leven
Maatschappelijk belang
De GGDrU levert een bijdrage aan het deelprogramma Sport en gezondheid uit de begroting. Hierin richt het product gezondheidszorg zich enerzijds op het ondersteunen van kwetsbare mensen, anderzijds op het voorkomen van problemen door gerichte preventie. Het deelprogramma sluit aan bij één van de hoofddoelen van de Wmo zoals dit in het visie-document is geformuleerd: inwoners zijn in staat, door ondersteuning en begeleiding, zo volledig mogelijk en zo zelfstandig mogelijk, deel te nemen aan de maatschappij. De verschillende transities hebben ertoe geleid dat gemeenten meer taken en bevoegdheden hebben gekregen als het gaat om de zorg voor kwetsbare burgers. Gelet op bezuinigingen, de transities en het beroep op eigen verantwoordelijkheid, is investeren in preventie, waarbij inwoners zo lang mogelijk gezond en zelfstandig thuis kunnen (blijven) wonen noodzakelijk. Op basis van onderzoek van GGDrU richt Houten zich op de thema’s psychosociale gezondheid, gezond gewicht en bewegen en preventie ten aanzien van het gebruik van genotmiddelen. Veel informatie is te vinden in de gezondheidsatlas www.ggdatlas.nl.
Regionaal belang (de toegevoegde waarde van samenwerking)
De GGDrU levert een bijdrage aan het bevorderen van een gezonde bevolking door middel van onderzoek, advies en ondersteuning. De JGZ heeft een belangrijke signalerende functie als het gaat om de ontwikkeling van onze jeugd. Een andere belangrijke taak van de GGDrU is het verzamelen van epidemiologische gegevens waarmee de gemeenten hun beleid kunnen richten.
Lokaal belang
Onderdeel uitmaken van de verbonden partij GGDrU levert Houten voordelen op het gebied van (financieel) risicospreiding, bestuurlijke kracht en effectiviteit, kennis en expertise en efficiency dankzij samenwerking met andere gemeenten én GGDrU zelf.
Afspraken met de andere deelnemende partijen
Houten is 1 van de 26 gemeenten die de openbare gezondheidszorg afnemen bij de GGDrU. Dit vraagt in de praktijk om afstemming met andere gemeenten op zowel bestuurlijk als ambtelijk niveau, om, waar nodig, gezamenlijke ambities en/of zienswijzen te kunnen aangeven bij de GGDrU als opdrachtgever.
Terugblik op voorspelde ontwikkelingen 2019
- De geplande uitrol van GGiD (digitaal dossier jeugdgezondheidszorg) in 2019 heeft vertraging opgelopen en zal naar verwachting in 2020 worden uitgerold.
- GGDrU werkte in 2019 verder aan versteviging van de bedrijfsvoering door te investeren in meer capaciteit voor ontwikkeling en uitvoering, voorbereiding van crises, een verbindende GGDrU op herkenbare, toegankelijke en uitnodigende locaties en ICT.
- Het Dagelijks Bestuur (DB) van GGDrU en het DB van de Veiligheidsregio Utrecht (VRU) hebben een vergaande samenwerking op het gebied van bedrijfsvoering (HR, financiën, inkoop, facilitair en informatisering /automatisering) verkend en in 2019 zijn de eerste stappen op het gebied van samenwerking in de bedrijfsvoering gezet. Insteek van beide Dagelijkse Besturen is versterking door kwaliteits- en continuïteitsborging: met dezelfde hoeveelheid geld komen tot slimmer organiseren, minder kwetsbaarheid en meer kwaliteit.
- Per 1 januari 2019 is het RVP wettelijk verankerd in de Wpg. Gemeenten ontvangen voortgaan de gelden voor de taakuitvoering ten behoeve van het RVP. De uitvoering van het RVP moet verplicht uitgevoerd worden door de organisatie, die ook de taken op het gebied van de Jeugdgezondheidszorg uitvoert.
- De gemeenten Leerdam, Vianen en Zederik zijn 1 januari 2019 samengevoegd tot de gemeente Vijfheerenlanden. De herindeling met de verschuiving van provinciegrenzen heeft ook invloed op regionale samenwerkingsverbanden, waaronder de GGD-en.
Beleidsverantwoording 2019
In grote lijnen werkte GGDrU in 2019 verder aan de basis op orde, mede aan de hand van de investeringen die bij ‘Terugblik op voorspelde ontwikkelingen 2019’ zijn benoemd. Het nieuwe bestuur heeft een nieuwe bestuursagenda vastgesteld.
Financiële bijdrage 2019 van Houten
Op basis van de bijgestelde begroting voor 2019 (2019-2) bedroeg de bijdrage € 1.885.173.
Balanspositie eind 2019
(bedragen x € 1.000)
1-1-2019
31-12-19
Verschil
Eigen vermogen
3.517
4.233
716
Vreemd vermogen
13.154
11.747
-1.407
Totaal vermogen
16.672
15.980
-691
Financieel resultaat 2019
(bedragen x € 1.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatieresultaat
-496
715
1.212
Mutaties reserves
496
-83
-579
Resultaat
0
633
633
Aanwezige risico’s (inhoudelijk en financieel)
GGDrU moet de basis (verder) op orde krijgen. Het uitgangspunt is en blijft de ombuigingen binnen de bestaande financiële kaders van GGDrU op te lossen, zonder ophoging van de inwonerbijdrage, tenzij het niet anders kan. Dit is een grote opgave, maar deze ligt wel in lijn met wat gemeenten graag willen: een GGDrU die niet te duur is, die investeert op de inhoud van het werk en binnen de eigen begroting zoekt naar oplossingen voor de nodige investeringen. Het is scherp aan de wind varen. Dat vergt wel vanuit de gemeenten bereidheid om, als het echt niet anders kan, bij te springen. Dat is in 2019 gebeurd ten gevolge van de nieuwe cao ambtenaren.
Overige relevante gegevens
Niet van toepassing.
- Gemeenschappelijke regelingen Afvalverwijdering Utrecht (AVU)
Afvalverwijdering Utrecht (AVU)
Vestigingsplaats
Soest
Doel
De AVU werkt samen met en in opdracht van de Utrechtse gemeenten aan de verbetering van het milieu met betrekking tot afval. Daarbij wordt gestreefd naar het bereiken van een zo gunstig mogelijk effect, tegen zo laag mogelijke kosten. Namens de gemeenten zorgt de AVU voor de regie van het door de inwoners van de provincie Utrecht aangeboden huishoudelijk afval (dus geen afval van bedrijven). De AVU doet dit door de organisatie en de regeling van transport, overslag, bewerking en verwerking van de grootste huishoudelijke afvalstromen.
Deelnemende partijen
De gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunnik, Bunschoten, de Bilt, De Ronde Venen, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Renswoude, Rhenen, Soest, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Vianen, Woerden, Woudenberg, Wijk bij Duurstede, IJsselstein en Zeist.
Bestuurlijke vertegenwoordiging van Houten
Het algemeen bestuur bestaat uit twee leden uit de gemeente Utrecht, te benoemen door de gemeenteraad en één deelnemer per overige gemeente. De portefeuillehouder Duurzaamheid is namens de gemeente Houten lid van het algemeen bestuur van de AVU.
Begrotingsprogramma
Duurzame leefomgeving
Maatschappelijk belang
De AVU bundelt de deskundigheid van de aangesloten gemeenten, waardoor er voor beleid en uitvoering een platform met veel (plaatselijke) kennis beschikbaar is. Door inzameling en verwerking van huishoudelijk afval gezamenlijk aan te besteden worden dankzij grote hoeveelheden in de regel gunstige tarieven verkregen.
Regionaal belang (de toegevoegde waarde van samenwerking)
Alle gemeenten hebben belang dat het transport, overslag, bewerking en verwerking van de grootste huishoudelijke afvalstromen goed geregeld is. Alle gemeenten profiteren mee van de lagere aanbestedingskosten door het gezamenlijk aan te besteden en profiteren mee van de veelal lagere prijzen die worden geboden als er grote hoeveelheden afval voor langere termijn ter verwerking worden aangeboden.
Lokaal belang
De gemeente Houten levert zelf kennis aan de aangesloten gemeenten, maar profiteert ook van de kennis die de andere gemeenten inbrengen. Door het gezamenlijk aanbesteden van de grote stromen gescheiden ingezameld huishoudelijk afval, profiteren alle gemeenten van de besparing op de aanbestedingskosten en op de veelal gunstigere tarieven die worden geboden als het om grote hoeveelheden afval gaat.
Afspraken met de andere deelnemende partijen
Niet van toepassing.
Terugblik op voorspelde ontwikkelingen 2019
De AVU had in de begroting 2019 rekening gehouden met een stijging van de verbrandingsbelasting door de rijksoverheid en met een stijging van de kosten van de verwerking van ingezamelde verpakkingen. De verhoging van de belasting werd hoger dan verwacht, waardoor een begrotingswijziging van de AVU nodig bleek. Zie: 1e begrotingswijziging AVU.
De kosten voor het verwerken van de verpakkingen werden ook hoger dan verwacht. Daar kwam bij dat oud papier minder opleverde dan verwacht. Dit alles door internationale ontwikkelingen zoals het sluiten van de grenzen door China voor (gerecyclede) afvalstromen. Dit leidde tot een tweede begrotingswijziging. Zie:
2e begrotingswijziging AVU
Specifiek voor Houten geldt bovendien dat de ingezamelde hoeveelheden afweken van wat begroot was. De hoeveelheden moesten voorspeld worden in oktober 2017. De nieuwe manier van inzamelen was nog niet ingevoerd. De hoeveelheden werden berekend met de resultaten van de proefwijken. Omdat wij met name meer verpakkingen en restafval hebben ingezameld dan begroot, moeten wij meer betalen dan begroot.Beleidsverantwoording 2019
In 2019 is de aanbesteding gehouden van de verwerking van de twee grootste afvalstromen: restafval en GFT voor periode 2021-2026. Het resultaat zal zichtbaar zijn in de AVU-begroting 2021.
Financiële bijdrage 2019 van Houten
De bijdragen van de gemeenten worden hoofdzakelijk bepaald door het aantal ton afval dat via de AVU (contracten) wordt aangeboden bij de verwerkers. De Houtense bijdrage voor 2019 was geraamd op € 1.139.997 bij 49.849 inwoners, ofwel € 22,87 per inwoner. Door de eerder genoemde verhoging van de verbrandingsbelasting, de hogere kosten voor het verwerken van PMD, de lagere opbrengsten van oud papier en de verschillen in de begrote en daadwerkelijk afgevoerde hoeveelheden afvalstoffen, is de werkelijke bijdrage die Houten voor 2019 moet betalen 25% hoger uitgevallen dan begroot: € 1.424.684 bij 49.931 inwoners oftewel € 28,53 per inwoner. De hogere kosten voor de verwerking van verpakkingen worden voor een deel gecompenseerd door een hogere bijdrage van de verpakkingsindustrie (Nedvang). Die vergoeding wordt rechtstreeks aan de gemeente betaald, en staat dus niet in de AVU-begroting en jaarrekening.
Balanspositie eind 2019
(bedragen x € 1.000)
1-1-2019
31-12-19
Verschil
Eigen vermogen
€ 649
€ 494
-€ 155
Vreemd vermogen
€ 13.844
€ 17.383
€ 3.539
Totaal vermogen
€ 14.493
€ 17.878
3.384
Financieel resultaat 2019
(bedragen x € 1.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatieresultaat
0
€ 220
€ 220
Mutaties reserves
0
-€ 44
-€ 44
Resultaat
0
€ 176
€ 176
Aanwezige risico’s (inhoudelijk en financieel)
Statutair is vastgelegd dat de AVU zelf geen bestemmingsreserves of voorzieningen opbouwt. De nota Weerstandsvermogen en Risicobeheersing is in 2015 door het Algemeen Bestuur van de AVU vastgesteld. De belangrijkste conclusie die uit deze nota kan worden getrokken is dat een discontinuïteit in de afvoer en de verwerking van met name het huishoudelijk en het grof huishoudelijk restafval en het gft-afval kan leiden tot de kortdurende inzet van extra financiële middelen. De kans hierop wordt echter zeer klein ingeschat, daarom wordt bij de AVU geen weerstandsvermogen aangehouden (zie echter “Overige relevante gegevens”). De nota wordt eens per 5 jaar geactualiseerd en opnieuw vastgesteld. Kosten en opbrengsten worden één op één doorberekend aan deelnemende gemeenten. Als deelnemende gemeenten zelf een mogelijk financieel risico willen opnemen in de risicoparagraaf van hun begroting kan een bedrag worden aangehouden van € 17 per ton huishoudelijk restafval. Voor Houten zou dat gaan om een bedrag van ca. € 131.000. Omdat de meeste verwerkingscontracten langlopende contracten zijn met een bekende indexering, kunnen tarieven eigenlijk geen onverwachte tegenvallers opleveren. In 2019 zijn er desondanks tegenvallers geweest, zoals de verhoging van de verbrandingsbelasting door de rijksoverheid en de stagnerende afzet van papier en gereyclede verpakkingen door het sluiten van de grenzen van China.
Overige relevante gegevens
De AVU heeft een convenant met de belastingdienst gesloten en geniet horizontaal toezicht.
De kans op een discontinuïteit in de afvoer en de verwerking van huishoudelijk werd zeer klein ingeschat. In 2019 is echter een grote verwerkingsinstallatie (AEB in Amsterdam) gedeeltelijk gesloten. Ook stokte de afzet van gerecycled papier en gerecycled plastic als gevolg dan internationale ontwikkelingen. Daaruit blijkt dat de kans op discontinuïteit weliswaar zeer klein is ingeschat, maar dat deze niet nul is. - Gemeenschappelijke regelingen Recreatieschap De Stichtse Groenlanden
Recreatieschap De Stichtse Groenlanden
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
Het recreatieschap de Stichtse Groenlanden is belast met de ontwikkeling, het beheer en het onderhoud van de diverse dagrecreatieterreinen. Daarnaast houdt het recreatieschap zich bezig met aanleg en beheer van recreatieve routes en routenetwerken voor wandelen, fietsen, paardrijden en kanovaren.
Deelnemende partijen
De gemeenten: Houten, Utrecht, Lopik, De Bilt, Nieuwegein, Woerden, IJsselstein, Stichtse Vecht, De Ronde Venen en de provincie Utrecht.
Bestuurlijke vertegenwoordiging van Houten
De gemeente Houten heeft twee leden in het Algemeen Bestuur. Wethouder Geerdes is voorzitter van het dagelijks en algemeen bestuur.
Begrotingsprogramma
Duurzame leefomgeving
Maatschappelijk belang
Het ontwikkelen en beheren van recreatievoorzieningen draagt bij aan de leefbaarheid van de gemeente Houten en de Utrechtse stadsregio.
Regionaal belang (de toegevoegde waarde van samenwerking)
Het belang is voor alle gemeenten en provincie gelijk, namelijk goede recreatievoorzieningen voor de inwoners binnen handbereik. Gebruik van recreatievoorzieningen door inwoners zijn regelmatig niet gebonden aan de gemeente waar je woont. De ene gemeenten heeft door de ligging (bijv. langs de rivier Lek) en/of de het grotere, groene buitengebied meer ruimte voor opvang van recreanten dan een meer stedelijke gemeente zoals bijv. Utrecht of Nieuwegein.
Lokaal belang
Voor onze inwoners is het van belang dat er voldoende recreatiemogelijkheden in Houten en de regio zijn.
Afspraken met de andere deelnemende partijen
Niet van toepassing.
Terugblik op voorspelde ontwikkelingen 2019
- In 2019 is het ontwerp voor het wandelroutenetwerk met knooppunten in de Kromme Rijnstreek opgesteld. De praktische realisatie vindt in 2020 plaats. De opening van het netwerk zal naar verwachting in april-mei 2020 plaatsvinden.
- Er is gewerkt aan de ontwikkeling van het recreatief knooppunt ’t Waal. Hiervoor heeft een bureau in opdracht van het recreatieschap gesprekken gevoerd met de omgeving. Deze gesprekken zullen in 2020 worden verwerkt in een stuk waarin de gemeenschappelijke punten staan waar de omgeving en het recreatieschap het over eens zijn. Vanwege de sterke samenhang met de twee andere grote projecten Fort Honswijk en Sterke Lekdijk, waar de (on)mogelijkheden van recreatieve ontwikkelingen mede van afhangen, is nog niet duidelijk wat dit precies zal betekenen voor de bestemmingsplanprocedure.
- De visie voor de gebiedsaanpak voor het gebied Laagraven is uitgesteld vanwege verschillende andere zaken die speelden, zoals de grondoverdracht (die langer duurt dan voorzien). Er is in 2019 binnen het gebied onder meer gewerkt aan de nieuwe TOP (recreatief overstappunt) in Laagraven. De realisatie van de TOP vindt in 2020 plaats. Tevens is gewerkt aan de overdracht van de grond naar de gemeente, ten behoeve van de fietsstraat. Een ander deel van de grond zal worden overgedragen aan HDSR. Afgesproken is dat eerst de grondoverdracht wordt afgehandeld en dat daarna de visie wordt ontwikkeld voor recreatie in het gebied. Versterking van recreatiemogelijkheden en beleving van de Nieuwe Hollandse Waterlinie krijgen daarin een belangrijke plek. Naast het recreatieschap zijn provincie Utrecht en de gemeenten Houten, Utrecht en Nieuwegein belangrijke partners in deze aanpak.
Beleidsverantwoording 2019
- De programmabegroting van het schap bestaat uit twee beleidsprogramma’s:
1) Programma A: het gebied van Stichtse Groenlanden van voor 1 januari 2018 en
2) Programma B: het gebied van de Vinkeveense Plassen. - In 2019 is het Investeringsprogramma 2019-2022 voor programma A (het ‘oude’ gebied Stichtse Groenlanden) vastgesteld. Dit is een herijking van het investeringsprogramma uit het Ontwikkelplan ‘Krachtig ontwikkelen’. Het Ontwikkelplan zelf is niet veranderd, wel zijn de uitgangspunten voor ontwikkelingen en investeringen aangescherpt.
- Onder aansturing van een programmamanager wordt gewerkt aan de uitvoering van het Toekomstplan Vinkeveense Plassen. Dit plan is gericht op het verlagen van de lasten voor beheer en onderhoud én het verkrijgen van extra marktinkomsten en loopt tot 2024.
Financiële bijdrage 2019 van Houten
De bijdrage per inwoner komt uit op € 4,01 voor 2019. Bij 49.300 inwoners betekent dit een totale bijdrage van € 197.919.
Balanspositie eind 2018*
(bedragen x € 1.000)
1-1-2018
31-12-18
Verschil
Eigen vermogen
7.829
3.754
-4.075
Vreemd vermogen
3.919
5.261
1.342
Totaal vermogen
11.748
9.015
-2.733
* Voor het uitbrengen van het jaarstukken 2019 heeft de Stichtse Groenlanden uitstel gevraagd en gekregen tot oktober 2020.
Financieel resultaat 2018*
(bedragen x € 1.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatieresultaat
-872
-3.216
-2.344
Mutaties reserves
612
3.007
2.395
Resultaat
-260
-209
-51
Aanwezige risico’s (inhoudelijk en financieel)
Financiële resultaten kunnen tegenvallen door bijvoorbeeld een slechte zomer met tegenvallende inkomsten.
Overige relevante gegevens
De grote mutaties in de financiële gegevens zijn het gevolg van het verantwoorden conform de BBV-voorschriften.
- Gemeenschappelijke regelingen Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
De VRU voert taken uit voor de gemeente Houten conform de Wet veiligheidsregio’s. Dit is opgenomen in de gemeenschappelijke regeling, vastgesteld met de 25 andere gemeenten binnen Veiligheidsregio Utrecht.
Voor de uitvoering van haar wettelijke taken dient de VRU, als onderdeel van een cyclisch proces iedere vier jaar de volgende documenten vast te stellen:- Regionaal risicoprofiel: bevat een analyse van de risicovolle situaties en daarvan afgeleid de belangrijkste soorten branden, rampen en crises in de regio. Het regionaal risicoprofiel is afgestemd met de risicoprofielen van de buurregio’s en de netwerkpartners. Het risicoprofiel vormt de grondslag voor het beleidsplan.
- Beleidsplan: vormt het (strategisch) beleidskader voor de meerjarige beleidsperiode. In dit plan is richting gegeven aan de ambities van de VRU op het terrein van risicobeheersing, crisisbeheersing en brand-weerzorg.
- Een regionaal crisisplan: het crisisplan is in de plaats gekomen van het gemeentelijke rampenplan. Het crisisplan beschrijft de algemene organisatie van rampenbestrijding en crisisbeheersing in de veiligheidsregio. In het crisisplan zijn de taken, bevoegdheden, verantwoordelijkheden en afspraken over de randvoorwaarden, melding en alarmering, opschaling, gezag en informatievoorziening opgenomen.
Deelnemende partijen
De 26 Utrechtse gemeenten: Amersfoort, Baarn, Bunnik, Bunschoten, De Bilt, De Ronde Venen, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Renswoude, Rhenen, Soest, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Vijfheerenlanden, Woerden, Woudenberg, Wijk bij Duurstede, IJsselstein en Zeist.
Bestuurlijke vertegenwoordiging van Houten
Het algemeen bestuur van de Veiligheidsregio Utrecht bestaat uit de
burgemeesters van de 26 Utrechtse gemeenten.Begrotingsprogramma
Veilige leefomgeving
Maatschappelijk belang
Het zorgdragen voor en daar waar het kan verhogen van een (fysiek) veiligheidszorgniveau. Dit richt zich op activiteiten rondom de thema’s: externe veiligheid, brandveiligheid & brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening en crisisbeheersing.
Regionaal belang (de toegevoegde waarde van samenwerking)
- Eenduidige en efficiënte inrichting van de brandweer
- Eenduidige aanpak van rampen en crises
- Eenduige aanpak brandweerzorgLokaal belang
De VRU inventariseert voor de gemeente Houten de risico’s (inhoudelijk en financieel) op branden, rampen en crises en adviseert hierover het bevoegd gezag.
De VRU organiseert voor de gemeente Houten de brandweerzorg met als taak: het voorkomen, beperken en bestrijden van brand, het beperken van brandgevaar, het voorkomen en beperken van ongevallen bij brand en al hetgeen daarmee verband houdt.
De VRU bereidt zich voor op de bestrijding van branden en organiseert de rampenbestrijding en de crisisbeheersing.
De VRU heeft de verantwoordelijkheid voor het instellen en in stand houden van een brandweer, GHOR, meldkamerfunctie, aanschaffen en beheren van gemeenschappelijk materieel en de informatievoorziening voor het gebruik tijdens calamiteiten.Afspraken met de andere deelnemende partijen
Vastgelegd in de gemeenschappelijke regeling.
Terugblik op voorspelde ontwikkelingen 2019
- Toename adviesaanvragen bouw
De voorspelde ontwikkeling klopt. Het aantal adviesaanvragen voor bouw is gestegen van 86 in 2018 naar 101 in 2019
- Toename evenementenadvies
De voorspelde ontwikkeling klopt. Het aantal adviesaanvragen voor evenementen is gestegen van 125 in 2018 naar 147 in 2019
- Extra opleidingsbehoefte brandweervrijwilligers
Er is ruimte gemaakt voor een passend aanbod, waardoor de wachtlijst is verkort.
- Bijdrage reddingsbrigade
In maart 2019 is een samenwerkingsovereenkomst gesloten, waarmee onder andere de reddingsbrigade van Houten onderdeel uitmaakt van de nationale reddingsvloot. Beheer en huisvestingskosten vallen niet onder de samenwerking.
- Toename AED-uitrukken
Dit blijkt niette kloppen. Het aantal AED uitrukken is gedaald van 24 in 2018 naar 22 in 2019.Beleidsverantwoording 2019
- Regionaal risicoprofiel vastgesteld.
- Beleidsplan 2020-2023 vastgesteld
- Project landelijke meldkamerorganisatie (van 23 naar 10 meldkamers) is uitgesteld.
- Wet normering rechtspositie ambtenaren is uitgesteld als het gaat om brandweervrijwilligers.Financiële bijdrage 2019 van Houten
De bijdrage voor de VRU bedraagt € 2.174.000
Balanspositie eind 2019
(bedragen x € 1.000)
1-1-2019
31-12-19
Verschil
Eigen vermogen
9.684
13.081
-3.397
Vreemd vermogen
49.427
44.366
5.061
Totaal vermogen
59.111
57.447
1.664
Financieel resultaat 2019
(bedragen x € 1.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatieresultaat
-268
3.365
-3.633
Mutaties reserves
268
-793
1.061
Resultaat
0
2.572
-2.572
Aanwezige risico’s (inhoudelijk en financieel)
Het grootste risico betreft het voordoen van grote rampen en calamiteiten in een regio gemeente, waardoor er een financieel risico ontstaat voor het bekostigen van de bijdrage aan de gemeenschappelijke regeling VRU.
Overige relevante gegevens
Niet van toepassing
- Gemeenschappelijke regelingen Werk en Inkomen Lekstroom (WIL)
Werk en Inkomen Lekstroom (WIL)
Vestigingsplaats
Nieuwegein
Doel
Uitvoering geven aan de Participatiewet en aanverwante regelgeving op het terrein van sociale zekerheid.
Deelnemende partijen
Lekstroomgemeenten Houten, IJsselstein, Nieuwegein en Lopik (Gemeente Vianen is vanwege de samenvoeging tot gemeente Vijfheerenlanden uitgetreden en hun dienstverlening ondergebracht bij de gemeenschappelijke regeling Avres)
Bestuurlijke vertegenwoordiging van Houten
De vier Lekstroomgemeenten zijn ieder met één bestuurder vertegenwoordigd in het bestuur van WIL. De portefeuillehouder Werk en Inkomen van Houten houdt zich binnen het WIL-bestuur bezig met het thema Transitie WIL en samenspel met gemeenten; inclusief het vraagstuk van de innovatieagenda en lokale werkteams (WIL 3.0).
Houten heeft de verordenende bevoegdheid niet overgedragen aan WIL.
Verordeningen worden door het bestuur van WIL als voorgenomen besluit ter vaststelling aangeboden aan de gemeente Houten.Begrotingsprogramma
Samen en leven
Maatschappelijk belang
WIL verleent de dienstverlening op het terrein van de Participatiewet (voorheen Wet werk en bijstand). Die dienstverlening omvat bijstandsverlening, re-integratie, werkgeversdienstverlening, inkomensondersteuning en schuldhulp-verlening. WIL heeft een belangrijke rol als het gaat om beleidsvoorbereiding. WIL vertegenwoordigt de Lekstroom-gemeenten in de arbeidsmarktregio Utrecht-Midden, waar de gemeente Utrecht centrumgemeente van is.
Regionaal belang (de toegevoegde waarde van samenwerking)
Door het gemeenschappelijk te organiseren ontstaan er voordelen en mogelijkheden die niet zouden ontstaan als dit allemaal apart van elkaar wordt georganiseerd. Dit zijn zowel financiële voordelen met betrekking tot het efficiënter kunnen verstrekken van uitkeringen als voordelen doordat vacatures en projecten breder gedragen kunnen worden tussen de gemeenten. Door uitvoering en beleid met elkaar te organiseren kunnen meer initiatieven worden ontplooid en uitgevoerd. Hiermee ontstaat meer effectievere uitvoering, meer kwaliteit in de uitvoering en minder overhead.
Lokaal belang
WIL is opgericht in het kader van uitvoering van de Participatiewet. Voor de burgers in Houten die afhankelijk zijn van een bijstandsuitkering, van de Participatiewet voor een baan (bijvoorbeeld door middel van loonkostensubsidie) of ondersteuning van inkomen en minimaregelingen om in hun levensonderhoud te kunnen voorzien. Door dit gezamenlijk te organiseren binnen de regio kunnen efficiëntie-voordelen worden behaald, kunnen vacatures breed binnen de subregio worden gedeeld en kunnen nieuwe projecten worden gestart waaraan uit verschillende gemeenten voldoende klanten kunnen deelnemen. Het belang van Houten is daarmee het behalen van financiële voordelen en het bieden van meer mogelijkheden aan de inwoners die afhankelijk zijn van inkomensondersteuning en/of de Participatiewet. Kortom effectievere uitvoering met meer kwaliteit en meer financiële efficiëntievoordelen.
Afspraken met de andere deelnemende partijen
Het Participatiebudget werd tot 2019 uit solidariteit met elkaar gedeeld en ingezet voor klanten die het nodig hebben. In 2019 is een nieuw voorstel gedaan om de middelen die gemeenten krijgen vanuit het rijk voor participatie/re-integratie ook daadwerkelijk toe te laten komen aan inwoners uit de desbetreffende gemeenten. Omdat dit grote gevolgen heeft voor de gemeenten Lopik en Houten, die nadeelgemeenten zijn, en relatief gemiddeld per inwoner in de bijstand minder middelen dan Nieuwegein en IJsselstein krijgen om deze doelgroep te begeleiden naar werk is er een overgangsregime afgesproken. In 2019, 2020 en 2021 vindt er compensatie plaats aan Lopik en Houten, zodat vanaf 2022 het Participatiebudget dat de gemeente krijgt ook het budget is waarover een gemeente kan beschikken om de inwoner te begeleiden richting werk.
Het BUIG-budget (voor bijstandsuitkeringen en loonkostensubsidies), middelen voor minimaregelingen en bijzondere bijstand werd al niet met elkaar gedeeld, maar wordt vanuit de gemeente ingezet. Vanuit iedere gemeente zit een portefeuillehouder in het AB en DB en wordt beleid en strategie verder afgestemd (zie ook bestuurlijk belang). De portefeuillehouder uit iedere gemeente is hierbij verantwoordelijk om met eigen college en raad dit verder af te stemmen en te laten besluiten.
Terugblik op voorspelde ontwikkelingen 2019
In 2019 is de Innovatie-agenda vormgegeven. Er is afgesproken dat de herijking van de opdracht plaatsvindt door middel van lokale experimenten in de lokale werkteams. Hierdoor zijn de werkcoaches van WIL toebedeeld aan verschillende gemeenten en vindt er specifieke dienstverlening plaats vanuit dit werkteam. In 2019 is hiermee gestart en zijn alle voorwaarden gecreëerd om dit te doen. In 2020 wordt dit voortgezet waarna dit wordt geëvalueerd en de opdracht aan WIL wordt herijkt.
Tevens is de beweging naar dichterbij de leefwereld doorgezet bij WIL. Dat betekent dat er meer maatwerk wordt geleverd en inwoners meer en beter worden ondersteund richting werk of bij hun aanvraag voor een regeling.
Daarnaast is in 2019 de uittreding van Vianen voorbereid. Gezorgd is voor continuering van de dienstverlening aan alle inwoners. Eind 2019 is Vianen uitgetreden.
Beleidsverantwoording 2019
Voorbeelden dat WIL beter aansluit bij de leefwereld van de inwoner blijkt bijvoorbeeld uit het verschuiven van de betaaldatum of toename van de lokale uitvoering. Niet alleen vanuit het domein Werk, maar ook schuldhulpverleners sluiten vaker aan in het gemeentehuis in Houten.
Daarbij is er binnen het domein Werk meer focus gekomen op begeleiding en ondersteuning richting (on)betaald werk. Doordat er minder kandidaten zijn die onmiddellijk aan het werk kunnen is er nu meer focus op de ondersteuning op het weer meedoen.
Daarnaast moest er een nieuwe collectieve ziektekostenverzekering worden gekozen voor minima. Dit is goed voorbereid en inwoners zijn hierover goed geïnformeerd.Financiële bijdrage 2019 van Houten
De bijdrage van Houten aan WIL bedraagt voor 2019 € 2.959.790.
Balanspositie eind 2019
(bedragen x € 1.000)
1-1-2019
31-12-19
Verschil
Eigen vermogen
€ 0
€ 0
Vreemd vermogen
€ 3.924
€ 2.729
-€ 1.195
Totaal vermogen
€ 3.924
€ 2.729
-€ 1.195
Financieel resultaat 2019
(bedragen x € 1.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatieresultaat
€ 0
€ 0
€ 0
Mutaties reserves
€ 0
€ 0
€ 0
Resultaat
€ 0
€ 0
€ 0
Aanwezige risico’s (inhoudelijk en financieel)
Er wordt een aantal risico’s genoemd in de risico-paragraaf van de begroting van WIL. Hier wordt onder andere genoemd: een hoger ziekteverzuim dan geraamd (risico hoog, financieel gevolg geschat op €120.000). De overige risico’s zijn vooral wijzigingen vanuit het rijk die meer van WIL kunnen vragen dan dat het momenteel aankan met de huidige capaciteit. Hier moeten we afwachten wat het rijk hiervan van gemeentes en dus rondom Participatiewet van WIL vraagt.
Over de gehele linie is de vraag of WIL in staat is zich op tijd aan te passen om de uitvoering van de Participatiewet goed te kunnen uitvoeren.Overige relevante gegevens
Niet van toepassing.
- Gemeenschappelijke regelingen Regionaal Historisch Centrum Zuidoost Utrecht (RHC)
Regionaal Historisch Centrum Zuidoost Utrecht (RHC)
Vestigingsplaats
Wijk bij Duurstede
Doel
Het doel van het RHC Zuidoost Utrecht wordt in artikel 3 van de gemeenschappelijke regeling Regionaal Historisch Centrum Zuidoost Utrecht omschreven als:
- Uitvoering geven aan de Archiefwet 1995.
- Alsmede het vervullen van de functie van regionaal kennis- en informatiecentrum op het gebied van de lokale en regionale geschiedenis door het opbouwen en beheren van een zo breed mogelijke collectie (regionaal) historische bronnen en deze op een zo actief mogelijke wijze dienstbaar maken voor een breed publiek.
- De zorg voor het beheer van de in de archiefbewaarplaats berustende archiefbescheiden van de deelnemers, zoals nader omschreven in de Archiefwet 1995.
- Het toezicht op het beheer van de archiefbescheiden van de deelnemers voor zover deze niet zijn overgebracht.
- Het stimuleren van de lokale en regionale geschiedbeoefening en het daartoe aanleggen van de lokale en regionale geschiedenis.
Deelnemende partijen
Bunnik, Houten, Rhenen, Utrechtse Heuvelrug, Wijk bij Duurstede en Vianen
Bestuurlijke vertegenwoordiging van Houten
De burgemeester neemt namens Houten deel aan het Algemeen en Dagelijks bestuur van het RHC.
Begrotingsprogramma
Duurzame leefomgeving
Maatschappelijk belang
Bovengenoemde taken (zie achter doel) vloeien voort uit de Archiefwet. Deze wet verplicht overheidsinstellingen de archieven in goede, geordende en toegankelijke staat te bewaren. Daarnaast verplicht de Archiefwet overheidsinstellingen om archieven die ouder zijn dan 20 jaar en voor blijvende bewaring in aanmerking komen, toegankelijk te maken voor het publiek.
De hoofdtaken van dit samenwerkingsverband op archiefgebied zijn:- Beheer van de oudere archieven.
- Toezicht en advisering.
- Beheer jongere archieven en
- Dienstverlening met inbegrip van publieksactiviteiten op cultuurhistorisch gebied.
Deze taken vinden hun wettelijke grondslag in de Archiefwet 1995. De bestuurlijke verantwoordelijkheid voor de eigen archieven berustte tot 2006 bij de afzonderlijke gemeenten. Sindsdien ligt de verantwoordelijkheid bij het bestuur van de Gemeenschappelijke regeling RHC Zuidoost Utrecht en worden de wettelijke taken door het RHC uitgevoerd.
Regionaal belang (de toegevoegde waarde van samenwerking)
Doel van het RHC Zuidoost Utrecht is in het samenwerkingsgebied:
- uitvoering geven aan de Archiefwet; alsmede
- vervullen van de functie van regionaal kennis- en informatiecentrum op het gebied van de lokale en regionale geschiedenis door het opbouwen en beheren van een zo breed mogelijke collectie (regionaal) historische bronnen en deze op een zo actief mogelijke wijze dienstbaar maken voor een breed publiek.
Lokaal belang
De archiefwet schrijft voor dat een gemeente permanent te bewaren archiefbescheiden na 20 jaar overdraagt aan een archief bewaarplaats. Bovendien schrijft de archiefwet voor dat een onafhankelijke archiefinspecteur toezicht moet houden op de archieven/informatiehuishouding van een gemeente. Het RHC voert deze taken uit waardoor de gemeente Houten aan haar wettelijke verplichtingen voldoet.
Door de fotowerkgroep worden 15.000 foto’s van Houten en omgeving beschreven zodat deze voor onze inwoners ontsloten kunnen worden via de digitale beeldbank van het RHC. Het is van belang dat naast de digitalisering de aanwezige kennis van de fotowerkgroep over het beeldmateriaal wordt vastgelegd. Door het ontsluiten via de website wordt de collectie toegankelijker voor inwoners, waardoor het historisch besef toeneemt.Afspraken met de andere deelnemende partijen
Er zijn geen afspraken met de andere deelnemers binnen deze regeling.
Terugblik op voorspelde ontwikkelingen 2019
- Op 21 augustus 2019 heeft het RHC bestuur ingestemd met het voorstel voor toetreding van Vijfheerenlanden. Op 12 december 2019 heeft de raad van Vijfheerenlanden positief besloten over het toetredingsvoorstel. Het toetredingsvoorstel en de gewijzigde GR zijn naar de deelnemende gemeenten gestuurd voor besluitvorming.
- Het RHC bestuur heeft besloten tot een gefaseerde formatieuitbreiding van 1,5 fte voor digitale informatieadvies; 0,5 fte vast vanaf 2019 en 1 fte vanaf 2020 tijdelijk voor twee jaar, de duur van de pilot voor het e-depot. Aan een vaste aanstelling van de 0,5 fte ADI-functionaris is een positieve evaluatie als voorwaarde gesteld.
- De functie van informatiemanager (0,5 fte) is in 2019 ingevuld.
Beleidsverantwoording 2019
- De oudste notulen van de gemeentebesturen van Houten en de kerkdorpen zijn, in het kader van het verder verbeteren van de toegankelijkheid van de collectie, gedigitaliseerd.
- In 2019 is de nieuwe website ontwikkeld die in 2020 online gezet gaat worden. Dit is ter uitbreiden en verbeteren van de digitale publieksvoorzieningen overeenkomstig het beleidsplan.
- Ter verbetering van de kwaliteit van het informatiebeheer van de deelnemende gemeenten heeft het RHC een aantal bijeenkomsten georganiseerd om kennis te delen. Daarnaast heeft het RHC een aantal producten ontwikkeld ter ondersteuning van de gemeenten, zoals de advisering over de invoering van de nieuwe archiefverordening bij de deelnemende gemeenten en de aanbeveling voor het digitaliseren van bouwdossiers
Financiële bijdrage 2019 van Houten
De totale lasten van de gemeenschappelijke regeling zijn voor 2019 € 829.936. De bijdrage van Houten hieraan is € 185.092
Balanspositie eind 2019
(bedragen x € 1.000)
1-1-2019
31-12-19
Verschil
Eigen vermogen
277
216
61
Vreemd vermogen
289
374
-85
Totaal vermogen
566
590
-24
Financieel resultaat 2019
(bedragen x € 1.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatieresultaat
-110
-62
-48
Mutaties reserves
65
-65
Resultaat
-110
3
-113
Aanwezige risico’s (inhoudelijk en financieel)
- Alle personeelsleden zijn in vaste dienst van de gemeente Houten en worden langdurig gedetacheerd bij het RHC. De salariskosten worden volledig door het RHC vergoed, behalve voor één medewerkster, waarvan de gemeente Bunnik de helft voor haar rekening neemt. Risico bestaat, dat deze medewerkers “normale” problemen krijgen als langdurige ziekte, niet functioneren etc. Het risico van bijvoorbeeld afkeuring of inzet van hulpverleners ligt dan bij de gemeente Houten. Verder zou de inzet van onze eigen Personeel & Organisatiediscipline incidenteel hoger kunnen blijken te zijn dan de bijdrage die we hiervoor jaarlijks van het RHC ontvangen.
- Omdat het gehele statisch archief van de deelnemende gemeenten op één plaats geconcentreerd wordt, is bij een grote calamiteit (bijvoorbeeld brand) de kans aanwezig dat een belangrijk deel verloren gaat. Gezien de toe te passen veiligheidseisen bij de nieuwbouw wordt dit risico zeer laag ingeschat.
Overige relevante gegevens
Niet van toepassing.
- Gemeenschappelijke regelingen Regionale Uitvoeringsdienst (RUD)
Regionale Uitvoeringsdienst (RUD)
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
Uitvoering van vergunningverlenende, toezichthoudende en handhavende taken milieu
Deelnemende partijen
Amersfoort, Baarn, Bunschoten, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Nieuwegein, Soest, Utrecht, Woudenberg en Gedeputeerde Staten van de provincie Utrecht
Bestuurlijke vertegenwoordiging van Houten
Het bestuur van de RUD Utrecht bestaat uit een Dagelijks Bestuur (DB) en een Algemeen Bestuur (AB).
Het DB bestaat uit vier wethouders namens de gemeenten en de gedeputeerde namens de provincie. Gemeente Houten maakt deel uit van het DB.
In het AB van de RUD Utrecht zijn alle opdrachtgevers vertegenwoordigd waaronder ook gemeente Houten (1 zetel door wethouder).Begrotingsprogramma
Duurzame leefomgeving
Maatschappelijk belang
Een gezonde, veilige en duurzame leefomgeving (in het kader van milieu)
Regionaal belang (de toegevoegde waarde van samenwerking)
Een gezonde, veilige en duurzame leefomgeving (in het kader van milieu).
Lokaal belang
Kwalitatieve goede VTH-taakuitvoering op complexe milieudossiers
Afspraken met de andere deelnemende partijen
Geen
Terugblik op voorspelde ontwikkelingen 2019
Het VTH 3.0 project dat als doel had te innoveren en hierdoor effectiever, efficiënter en risicogericht te werk te gaan, is afgerond. Op diverse onderdelen heeft dit project in 2019 geleid tot verlaagde kentallen (uren per product) die zijn opgenomen in de Producten en Dienstencatalogus 2020. Er is dus een eerste efficiencyslag gemaakt.
Daarnaast is in het kader van het project ‘Basis op orde’ een nieuw zaaksysteem in gebruik genomen dat het werkproces en de archivering beter ondersteund.
In 2019 is tevens het traject ‘Kleur bekennen’ gestart en in december afgerond.
In dit traject is met alle eigenaren onderzocht wat de toekomstverwachting en dus ontwikkelingsrichting van de RUD moet zijn.
De resultaten zijn in januari 2020 bekend geworden, besluitvorming door het AB moet hierover nog plaatsvinden. Overall is de wens van vrijwel alle opdrachtgevers dat de RUD Utrecht zich moet ontwikkelen naar een Technisch Adviserende Uitvoeringdienst.Beleidsverantwoording 2019
In 2019 is gestart met de implementatie van de Omgevingswet binnen de RUD Utrecht. Het ambitieniveau is gekoppeld aan het budget dat hiervoor beschikbaar is gesteld. Een kleine groep medewerkers is aan de slag gegaan om de inhoud van de Omgevingswet te verkennen en de verbinding naar de andere vakgebieden te leggen.
Hiervoor is een intern project opgestart. De transitie vraagt veel van de RUD als organisatie..Financiële bijdrage 2019 van Houten
De structurele bijdrage aan RUD Utrecht 2019 was € 223.965 (exclusief aanvullende opdrachten buiten de dienstverleningsovereenkomst).
Balanspositie eind 2019
Let op: concept cijfers(bedragen x € 1.000)
EK
1-1-2019
31-12-19
Verschil
Eigen vermogen
1.117
1.332
215
Vreemd vermogen
2.262
2.411
149
Totaal vermogen
3.379
3.743
364
Financieel resultaat 2019
Let op: concept cijfers(bedragen x € 1.000)
Begroot
Gerealiseerd*
Verschil
Exploitatieresultaat
9
215
206
Mutaties reserves
39
201
162
Resultaat
48
416
368
*na begrotingswijzigingen
Aanwezige risico’s (inhoudelijk en financieel)
Outputfinanciering heeft tot verlaging van enkele kentallen geleid. Dat is positief. Omdat de efficiency op andere producten is behaald en vrijwel niet op producten die gemeente Houten van de RUD afneemt, heeft de outputfinanciering en de behaalde efficiency tot nog toe weinig effect op de Houtense bijdrage gehad.
Overige relevante gegevens
- Gemeenschappelijke regelingen Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU)
Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU)
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
Deze gemeenschappelijke regeling heeft tot doel uit overwegingen van kwaliteit, continuïteit en efficiency samen te werken bij de beleidsvoorbereiding, heffing en invordering van waterschapsbelastingen en gemeentelijke belastingen, evenals bij de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken en het beheer en de uitvoering van vastgoedinformatie.
Deelnemende partijen
Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden, De Bilt, Utrecht, Houten, Nieuwegein, Bunnik, Lopik, Zeist en Utrechtse Heuvelrug
Bestuurlijke vertegenwoordiging van Houten
De gemeente Houten heeft één lid in het bestuur, waarbij dit lid bij besluitvorming 10 stemmen heeft van de 200.
Begrotingsprogramma
Algemene dekkingsmiddelen
Maatschappelijk belang
In het kader van deze regeling worden de belangen van de deelnemers behartigd, elk voor zover het hun grondgebied en hun belangen betreft, op het gebied van;
- de heffing en invordering van belastingen;
- de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken, waaronder tevens wordt begrepen de administratie van vastgoedgegevens op basis van die wet én het verstrekken van vastgoedgegevens aan de deelnemers en derden, en
- basisadministraties en basisregistraties.
Regionaal belang (de toegevoegde waarde van samenwerking)
De verwachting is dat de BghU in staat is om in de toekomst meer schaalvoordelen te behalen en blijvend te investeren in de kwaliteit van dienstverlening.
Lokaal belang
De afweging voor de toetreding was complex. De belastingtaak in Houten werd uitstekend uitgevoerd. De verwachting was echter dat de afgenomen, krappe bezetting in combinatie met toekomstige investeringen een toenemend risico waren voor aantasting van het hoge kwaliteitsniveau en de kosten van uitvoering. Daar staat de verwachting tegenover dat de BghU in staat is om in de toekomst meer schaalvoordelen te behalen en blijvend te investeren in de kwaliteit van haar dienstverlening.
Afspraken met de andere deelnemende partijen
Geen specifieke afspraken anders dan in het uitvoeringsprotocol.
Terugblik op voorspelde ontwikkelingen 2019
Innovatie ontwikkelingen
- BAG (Basisregistratie Adressen en Gebouwen): De basisadministratie geeft de actuele status van gebouwen weer. De deelnemers van de BghU onderhouden hun basisadministratie zelf. Het voornemen van de BghU om 100% aan te sluiten op de BAG is in 2019 gerealiseerd. Tevens zijn de eerste gesprekken met de deelnemers gevoerd over de actualiteit van de BAG. Daarnaast kijkt de BghU op welke wijze zij gezamenlijk met de deelnemende gemeenten de basisregistratie BGT, BAG en WOZ naar een hoger niveau kunnen brengen.
- Deelnemersloket: in het tweede kwartaal 2019 zijn de BhgU gestart met de eerste fase van het deelnemersloket. Dit biedt de deelnemers en BghU de mogelijkheid om op een gestructureerde wijze gegevens -en informatie uit te wisselen. Gedacht moet worden aan meetverzoeken n.a.v. vergunning aanvragen, raadplegen van management informatie door de deelnemer, stellen van vragen door de deelnemer, borging juistheid, volledigheid overige belastingsoorten, etc.
- Managementrapportage: het afgelopen jaar is de BghU, bezig geweest met het reviewen van de rapportages die zij periodiek verstrekken. Hierbij moet gedacht worden aan de managementrapportages en de bestuursrapportages. Inmiddels is er met een vijftal deelnemers gesproken over de huidige opzet van de managementrapportage en de wensen voor de toekomst. De doelstelling: de informatievoorziening vanuit de BghU beter aansluiten op de wensen vanuit de klant (verbeteren sturingsinformatie). Uiteindelijk wil de BghU dergelijke informatie ook aanbieden via het deelnemersloket.
- Handelsregister: belastingkantoren zijn nog niet op een structurele wijze aangesloten op het Handelsregister. Tot nu toe konden mutaties niet worden verwerkt. Inmiddels is BghU met BSGR (Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland) een functionaliteit aan het ontwikkelen om mutaties in het Handelsregister (bedrijven) op een efficiënte wijze te verwerken. De werkwijze zal zoveel mogelijk gelijkgesteld worden als de werkwijze die wordt toegepast ten aanzien van de BRP mutaties (natuurlijke personen). Dit zal leiden tot minder leegstand en het eerder opleggen van aanslagen.
Personele ontwikkelingen
- HR21: het “nieuwe” functiewaarderingssysteem genaamd HR21 is inmiddels volledig geïmplementeerd. Dit functiewaarderingssysteem biedt ons de ruimte om meer flexibiliteit te creëren ten aanzien van de functie inhoud en op deze wijze te zorgen voor een bredere inzetbaarheid. Het integraal werken wordt hiermee ondersteund en bevordert. De ontwikkeling van de medewerker staat hierbij centraal.
Beleidsverantwoording 2019
BghU is een uitvoeringsorganisatie. De autonomie van het belastingbeleid blijft bij de individuele gemeenten.
Financiële bijdrage 2019 van Houten
€ 632.000
Balanspositie eind 2019
(bedragen x € 1.000)
1-1-2019
31-12-19
Verschil
Eigen vermogen
€ 346
€ 538
€ 192
Vreemd vermogen
€ 1.692
€ 1.715
€ 23
Totaal vermogen
€ 2.038
€ 2.253
€ 215
Financieel resultaat 2019
(bedragen x € 1.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatieresultaat
€ 0
€ 191
€ 191
Mutaties reserves
€ 0
0
0
Resultaat
€ 0
€ 191
€ 191
Aanwezige risico’s (inhoudelijk en financieel)
Geen
Overige relevante gegevens
Geen
Vennootschappen
- Vennootschappen NV Bank Nederlandse Gemeenten
NV Bank Nederlandse Gemeenten
Vestigingsplaats
Den Haag
Doel
Het aanbieden van financiële diensten op maat, zoals kredietverlening, betalingsverkeer, advisering en elektronisch bankieren voor overheden en instellingen met een maatschappelijk belang, tegen zo laag mogelijke kosten. De strategie van de bank is gericht op het behouden van substantiële marktaandelen in het maatschappelijk domein en het handhaven van een excellente kredietwaardigheid. Daarnaast streeft zij naar een redelijk rendement voor haar aandeelhouders. Met een balans van meer dan € 150 miljard is BNG Bank de vierde bank van Nederland.
Deelnemende partijen
Alle gemeenten en provincies
Bestuurlijke vertegenwoordiging van Houten
De gemeente Houten heeft in de aandeelhoudersvergadering één portefeuillehouder als vertegenwoordiger.
Begrotingsprogramma
Algemene dekkingsmiddelen
Maatschappelijk belang
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Alleen overheden, namelijk het Rijk (50%), gemeenten, waterschappen en provincie mogen aandeelhouder zijn van de BNG. Hierdoor kan toezicht gehouden worden op optimale belangenbehartiging voor deze overheden.Regionaal belang (de toegevoegde waarde van samenwerking)
Het aanbieden van financiële diensten op maat, zoals kredietverlening, betalingsverkeer, advisering en elektronisch bankieren voor overheden en instellingen met een maatschappelijk belang, tegen zo laag mogelijke kosten.
Lokaal belang
Het kunnen bankieren en het kunnen aantrekken van kredietfaciliteiten tegen gunstige condities.
Afspraken met de andere deelnemende partijen
Niet van toepassing.
Terugblik op voorspelde ontwikkelingen 2019
De kredietvraag nam toe. Opvallend was de bovengemiddelde vraag naar langlopende leningen, mede veroorzaakt door de hogere kosten in het sociale domein. Daarnaast investeren gemeenten in verduurzaming, klimaatadaptatie en vernieuwing en onderhoud van maatschappelijk vastgoed.
In maart heeft kredietbeoordelaar Fitch Ratings de rating van BNG Bank verhoogd van ‘AA+’ naar ‘AAA’ met stabiel vooruitzicht. Hiermee zijn de drie externe ratings (Moody’s, Standard & Poor’s en Fitch) over de bank weer gelijk aan die van de Nederlandse staat.Beleidsverantwoording 2019
BNG bank investeerde in diverse vormen van hernieuwbare energie, waaronder biovergisting en windenergie. Daarnaast ondertekende zij als één van de grootste financiers van de energietransitie het commitment van de financiële sector om bij te dragen aan de uitvoering van het nationale klimaatakkoord.
Financieel belang 2019
De bank is een structuurvennootschap. De Staat is houder van de helft van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een waterschap. De gemeente heeft zeggenschap in de BNG via het stemrecht op de aandelen (één stem per aandeel van € 2,50). Houten bezit 6.240 van de 55,69 miljoen aandelen. Ieder jaar keert de BNG dividend uit. Voor gemeente Houten bedroeg deze in 2019 € 17.784 op basis van het behaalde resultaat 2018.
Balanspositie eind 2019
(bedragen x € 1.000.000)
1-1-2019
31-12-2019
Verschil
Eigen vermogen
4.991
4.887
-104
Vreemd vermogen
132.518
144.802
12,284
Totaal vermogen
137.509
149.689
12,180
Financieel resultaat 2019
(bedragen x € 1.000.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatieresultaat
Geen begroting
163
nvt
Mutaties reserves
Geen begroting
nvt
nvt
Resultaat
Aanwezige risico’s (inhoudelijk en financieel)
De onzekerheden in de markt, de lage rentetarieven en de verplichting tot schatkistbankieren (bij de rijksoverheid) voor de lagere overheden kunnen van invloed zijn op de activiteiten van BNG Bank. Dit kan een negatief effect hebben op de winst waaruit een lagere dividenduitkering volgt. Voor Houten is het maximale risico € 10.000 per jaar.
Overige relevante gegevens
Niet van toepassing.
- Vennootschappen Vitens NV
Vitens NV
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
Vitens NV is een publiek (drink)waterbedrijf, waaronder begrepen de winning, productie, transport, verkoop en distributie van water, alsmede het verrichten van alles wat met de publieke watervoorziening verband houdt of daaraan bevorderlijk kan zijn. De aandelen van de NV zijn (in)direct in handen van provinciale en gemeentelijke overheden. Hierdoor kan toezicht gehouden worden op optimale belangenbehartiging voor deze overheden.
Deelnemende partijen
Vitens NV, Amersfoort, Baarn, De Bilt, Bunnik, Bunschoten, Eemnes, Hilversum, Houten, Leusden, Wijdemeren, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Renswoude, Rhenen, De Ronde Venen, Scherpenzeel, Soest, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Wijk bij Duurstede, Woerden, Woudenberg, IJsselstein, Zeist, Almere, Lelystad, Dronten, Zeewolde en de Provincie Utrecht.
Bestuurlijke vertegenwoordiging van Houten
De burgemeester neemt namens Houten deel aan het Algemeen en Dagelijks bestuur van het RHC.
Begrotingsprogramma
Duurzame leefomgeving
Maatschappelijk belang
Vitens is een publiek bedrijf. De aandeelhouders van Vitens – gemeenten en provincies – ondersteunen de maatschappelijke doelstellingen van Vitens, met (mede)verantwoordelijkheid voor gezondheid (door veilig en betrouwbaar drinkwater) en een duurzame samenleving met zorg voor de bescherming van natuur en milieu. Voor de aandeelhouders wil Vitens een financieel krachtig bedrijf zijn en een marktconform dividend uitkeren bij een gezonde solvabiliteit.
Regionaal belang (de toegevoegde waarde van samenwerking)
Een goede drinkwatervoorziening tegen een betaalbare prijs voor de inwoners van alle deelnemende gemeenten en provincies.
Lokaal belang
Een goede drinkwatervoorziening tegen een betaalbare prijs voor de inwoners van Houten. Daarnaast het financiële belang in de vorm van dividend als aandeelhouder.
Afspraken met de andere deelnemende partijen
Er zijn geen afspraken met de andere deelnemers binnen deze regeling.
Terugblik op voorspelde ontwikkelingen 2019
Niet van toepassing
Beleidsverantwoording 2019
Vier thema’s krijgen expliciet de aandacht in de komende jaren: schonere waterwingebieden, een betrokken personeelsbeleid, een optimale bediening van hun 5,7 miljoen klanten en het waarborgen van continuïteit in het proces van winnen, zuiveren en leveren van betaalbaar drinkwater: de kerntaak van Vitens.
Financieel belang 2019 van Houten
Gemeente Houten heeft als aandeelhouder in 2019 € 35.000 ontvangen.
Balanspositie eind 2018
(bedragen x € 1.000.000)
1-1-2019
31-12-2019
Verschil
Eigen vermogen
€ 533.000
€ 533.300
€ 300
Vreemd vermogen
€ 1.233.500
€ 1.293.000
€ 59.500
Totaal vermogen
€ 1.766.500
€ 1.826.300
€ 59.800
Financieel resultaat 2018
(bedragen x € 1.000.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Resultaat voor belastingen
Geen begroting
11,1
Belastingen
Geen begroting
-
Resultaat na belastingen
11,1
Aanwezige risico’s (inhoudelijk en financieel)
De solvabiliteit (eigen vermogen) komt per 31 december 2019 uit op 29,2% (2018: 30,2%) en ligt daarmee onder de doelstelling van 35% zoals geformuleerd in het financieel beleid.
Na vaststelling van het voorstel voor winstbestemming zal over 2019 € 11,1 miljoen worden toegevoegd aan de reserves en geen dividend worden uitgekeerd, na behandeling van het dividendbesluit in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders.Overige relevante gegevens
Niet van toepassing.
Overige samenwerkingsverbanden
- Overige samenwerkingsverbanden U10
U10
Doel
De U10-gemeenten willen de goede perspectieven van de regio Utrecht als ontmoetingsplek voor Gezond stedelijk leven koesteren, versterken en benutten.
Zij werken daarom op vrijwillige basis samen in U10-verband door gemeenschappelijke onderwerpen en belangen te verkennen en op basis hiervan gemeenschappelijke ambities te formuleren en activiteiten te ondernemen.Deelnemende partijen
De gemeenten Bunnik, De Bilt, Houten, IJsselstein, Nieuwegein, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Vijfheerenlanden, Wijk bij Duurstede, Woerden en Zeist vormen de U10-gemeenten.
De samenwerking werkt als een bestuurlijk netwerk en staat open voor andere gemeenten en overheden. Zij kunnen op basis van inhoud aanschuiven. Daarbij is het denkbaar dat zij een financiële bijdrage betalen, hetzij structureel, hetzij op projectbasis. Zo wordt op sommige onderdelen in U16-verband samengewerkt (energiestrategie en woningmarktregio).Bestuurlijke vertegenwoordiging van Houten
De U10 kent geen dagelijks of algemeen bestuur. Het betreft een ‘lichte’ samenwerking op basis van een bestuursconvenant.
Leden van het college nemen op basis van hun portefeuille deel aan de regionale bestuurstafels (zie opsomming beneden).Begrotingsprogramma
Programma Samen leven
Programma Duurzame leefomgeving
Programma Goede bereikbaarheidMaatschappelijk belang
In regionaal verband wordt samengewerkt aan een gezonde, slimme en groene regio.
Regionaal belang (de toegevoegde waarde van samenwerking)
Gemeenten werken in U10-verband samen omdat de opgaven waar individuele gemeenten voor staan vaak grensoverschrijdend zijn of efficiënter en effectiever samen opgepakt kunnen worden. Daarnaast trekken U10 gemeenten gezamenlijk op richting provincie en Rijk.
Lokaal belang
Houten is onlosmakelijk onderdeel van de stedelijke regio Utrecht, als het gaat om wonen, werken en leven. Daarom is het in het belang van Houten om in regionaal verband te werken aan een gezonde, slimme en groene regio.
Dat gebeurt aan de volgende bestuurstafels in het bestuurlijk netwerk U10:- Gezonde woon- en leefomgeving
- Economische positionering
- Klimaatneutrale regio
- Duurzame bereikbaarheid
- Gezonde en inclusieve regio
- Groen en Landschap
Daarnaast wordt samengewerkt in twee ‘tafels’ over speciaal benoemde opgaven:
- Lobby en positionering
- Ruimtelijk Economisch Perspectief en Programma
Afspraken met de andere deelnemende partijen
Houten levert een actieve bijdrage aan U10 doordat het is vertegenwoordigd in alle bestuurstafels, plaatsvervangend trekker is van de tafel Klimaatneutrale regio en trekker is van de opgavetafel Ruimtelijk Economisch Perspectief en Programma.
Terugblik op voorspelde ontwikkelingen 2019
In 2019 is begonnen met het opstellen van het Ruimtelijk-Economisch Programma. Hiermee worden de grote opgaven van de regio aan elkaar geknoopt. De eerste stap in dat proces was de vaststelling door alle raden van het beoordelingskader voor het afwegen van de ruimtelijke modellen. Ook voor de Regionale Energiestrategie zijn stappen gezet, waar o.a. de startnotitie is vastgesteld in alle raden.
Beleidsverantwoording 2019
Uitvoering geven aan de ‘Koers Ontmoetingsplaats Gezond Stedelijk Leven’, een samenhangend uitvoeringsprogramma.
Financiële bijdrage 2019 van Houten
Houten levert een structurele inwonerbijdrage van € 1,10 en € 0,30 voor het bestuursconvenant U10 respectievelijk het bestuursconvenant Verkeer en vervoer. Daarnaast levert Houten een structurele bijdrage van € 1,00 per inwoner voor het bestuursconvenant Economic Board Utrecht (EBU).
In totaal dus een inwonersbijdrage van € 1,40 voor de U10-samenwerking en € 1,00 voor EBU. Dit resulteert in een financiële bijdrage van € 119.000 in 2019.Aanwezige risico’s (inhoudelijk en financieel)
Niet van toepassing
Overige relevante gegevens
Verbonden partijen in rekening en begroting
- Verbonden partijen in rekening en begroting Verbonden partijen in rekening en begroting (lasten)
Verbonden partijen in rekening en begroting (lasten)
Verbonden Partij
Rekening
2018Begroting
2019Rekening
2019Saldo
2019Afvalverwijdering Utrecht (AVU)
993.801
1.232.622
1.232.619
4
GGD Regio Utrecht (GGDrU)
1.676.901
1.885.072
1.844.715
40.357
Recreatieschap De Stichtse Groenlanden
165.400
199.610
197.919
1.691
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
2.077.756
2.207.936
2.179.253
28.683
Werk en Inkomen Lekstroom (WIL)
3.045.869
3.123.790
3.246.705
-122.915
Regionaal Historisch Centrum Zuidoost Utrecht (RHC)
173.097
185.088
185.092
-4
Regionale Uitvoeringsdienst regio Utrecht (RUD)
347.503
223.000
197.543
25.457
Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU)
605.000
632.146
632.000
146
Totaal
9.085.327
9.689.264
9.715.846
-26.582
- Verbonden partijen in rekening en begroting Dividend uitkering deelnemingen (baten)
Dividend uitkering deelnemingen (baten)
Verbonden Partij
Rekening
2018Begroting
2019Rekening
2019Saldo
2019NV Bank Nederlandse Gemeenten
-15.787
-17.784
-17.784
Vitens NV
-127.017
-29.445
-34.641
5.196
Totaal
-142.804
-47.229
-52.425
5.196
- Verbonden partijen in rekening en begroting Overige samenwerkingsverbanden
Overige samenwerkingsverbanden
Verbonden Partij
Rekening
2018Begroting
2019Rekening
2019Saldo
2019U10
118.118
123.295
112.397
10.898
Totaal
118.118
123.295
112.397
10.898