GGD Regio Utrecht (GGDrU)
Vestigingsplaats | Zeist | ||||||||||||||||||||
Doel | Voor de inwoners van regio Utrecht en toekomstige generaties werkt de GGDrU - samen met anderen - aan een samenleving die gericht is op gezond en veilig leven, waarin iedereen uitgenodigd wordt om mee te doen en gezonde keuzes te maken en waarin gezondheidsbedreigingen alert gesignaleerd worden. | ||||||||||||||||||||
Deelnemende partijen | 26 gemeenten: Amersfoort, Baarn, Bunnik, Bunschoten, De Bilt, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Renswoude, Rhenen, De Ronde Venen, Soest, Stichtse Vecht, Veenendaal, Vijfheerenlanden, Wijk bij Duurstede, Woerden, Woudenberg, IJsselstein, Utrechtse Heuvelrug, Utrecht en Zeist. | ||||||||||||||||||||
Bestuurlijke vertegenwoordiging van Houten | Het bestuur van de GGDrU bestaat uit het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur en de voorzitter. Tot het bestuur van de GGDrU behoren ook bestuurscommissies en de adviescommissie ’Financiën en Bedrijfsvoering’. De gemeente Houten is vertegenwoordigd in het algemeen bestuur en in de bestuurscommissie met 1 zetel en 3 stemmen. Het college van B & W heeft besloten voor beide gremia de portefeuillehouder gezondheidsbeleid af te vaardigen. Daarnaast zijn er regionale adviescommissies. De gemeenten in Lekstroom hebben besloten om het bestuurlijk platform van het sociaal domein hiervoor te benutten. | ||||||||||||||||||||
Begrotingsprogramma | Samen leven | ||||||||||||||||||||
Maatschappelijk belang | De GGDrU levert een bijdrage aan het deelprogramma Sport en gezondheid uit de begroting. Hierin richt het product gezondheidszorg zich enerzijds op het ondersteunen van kwetsbare mensen, anderzijds op het voorkomen van problemen door gerichte preventie. Het deelprogramma sluit aan bij één van de hoofddoelen van de Wmo zoals dit in het visie-document is geformuleerd: inwoners zijn in staat, door ondersteuning en begeleiding, zo volledig mogelijk en zo zelfstandig mogelijk, deel te nemen aan de maatschappij. De verschillende transities hebben ertoe geleid dat gemeenten meer taken en bevoegdheden hebben gekregen als het gaat om de zorg voor kwetsbare burgers. Gelet op bezuinigingen, de transities en het beroep op eigen verantwoordelijkheid, is investeren in preventie, waarbij inwoners zo lang mogelijk gezond en zelfstandig thuis kunnen (blijven) wonen noodzakelijk. Op basis van onderzoek van GGDrU richt Houten zich op de thema’s psychosociale gezondheid, gezond gewicht en bewegen en preventie ten aanzien van het gebruik van genotmiddelen. Veel informatie is te vinden in de gezondheidsatlas www.ggdatlas.nl. | ||||||||||||||||||||
Regionaal belang (de toegevoegde waarde van samenwerking) | De GGDrU levert een bijdrage aan het bevorderen van een gezonde bevolking door middel van onderzoek, advies en ondersteuning. De JGZ heeft een belangrijke signalerende functie als het gaat om de ontwikkeling van onze jeugd. Een andere belangrijke taak van de GGDrU is het verzamelen van epidemiologische gegevens waarmee de gemeenten hun beleid kunnen richten. | ||||||||||||||||||||
Lokaal belang | Onderdeel uitmaken van de verbonden partij GGDrU levert Houten voordelen op het gebied van (financieel) risicospreiding, bestuurlijke kracht en effectiviteit, kennis en expertise en efficiency dankzij samenwerking met andere gemeenten én GGDrU zelf. | ||||||||||||||||||||
Afspraken met de andere deelnemende partijen | Houten is 1 van de 26 gemeenten die de openbare gezondheidszorg afnemen bij de GGDrU. Dit vraagt in de praktijk om afstemming met andere gemeenten op zowel bestuurlijk als ambtelijk niveau, om, waar nodig, gezamenlijke ambities en/of zienswijzen te kunnen aangeven bij de GGDrU als opdrachtgever. | ||||||||||||||||||||
Terugblik op voorspelde ontwikkelingen 2019 |
| ||||||||||||||||||||
Beleidsverantwoording 2019 | In grote lijnen werkte GGDrU in 2019 verder aan de basis op orde, mede aan de hand van de investeringen die bij ‘Terugblik op voorspelde ontwikkelingen 2019’ zijn benoemd. Het nieuwe bestuur heeft een nieuwe bestuursagenda vastgesteld. | ||||||||||||||||||||
Financiële bijdrage 2019 van Houten | Op basis van de bijgestelde begroting voor 2019 (2019-2) bedroeg de bijdrage € 1.885.173. | ||||||||||||||||||||
Balanspositie eind 2019 |
| ||||||||||||||||||||
Financieel resultaat 2019 |
| ||||||||||||||||||||
Aanwezige risico’s (inhoudelijk en financieel) | GGDrU moet de basis (verder) op orde krijgen. Het uitgangspunt is en blijft de ombuigingen binnen de bestaande financiële kaders van GGDrU op te lossen, zonder ophoging van de inwonerbijdrage, tenzij het niet anders kan. Dit is een grote opgave, maar deze ligt wel in lijn met wat gemeenten graag willen: een GGDrU die niet te duur is, die investeert op de inhoud van het werk en binnen de eigen begroting zoekt naar oplossingen voor de nodige investeringen. Het is scherp aan de wind varen. Dat vergt wel vanuit de gemeenten bereidheid om, als het echt niet anders kan, bij te springen. Dat is in 2019 gebeurd ten gevolge van de nieuwe cao ambtenaren. | ||||||||||||||||||||
Overige relevante gegevens | Niet van toepassing. |