Jaarrekening 2019

Paragrafen

Paragraaf Verbonden partijen

GGD Regio Utrecht (GGDrU)

Vestigingsplaats

Zeist

Doel

Voor de inwoners van regio Utrecht en toekomstige generaties werkt de GGDrU - samen met anderen - aan een samenleving die gericht is op gezond en veilig leven, waarin iedereen uitgenodigd wordt om mee te doen en gezonde keuzes te maken en waarin gezondheidsbedreigingen alert gesignaleerd worden.
De GGDrU is belast met de uitvoering van de wettelijke taken op het terrein van de openbare gezondheidszorg voor 26 gemeenten in de provincie Utrecht. De belangrijkste taak van de regionale gezondheidsdienst is het voorkomen van ziekten en het bevorderen van gezond gedrag en een gezonde leefomgeving.
De zorg is gebaseerd op de Wet publieke gezondheid (Wpg). De GGDrU voert voor Houten enkele wettelijke taken uit, zoals Jeugdgezondheidszorg (JGZ, 0-18 jaar),  infectieziektebestrijding, tbc-bestrijding, medische milieukundige zorg, technische hygiëne-zorg, seksuele gezondheid en inspecties kinderopvang. Daarnaast vraagt Houten inzet aan de GGDrU voor de uitvoering van onder meer forensische zorg, reizigersvaccinaties en het Rijksvaccinatieprogramma (RVP).

Deelnemende partijen

26 gemeenten: Amersfoort, Baarn, Bunnik, Bunschoten, De Bilt, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Renswoude, Rhenen, De Ronde Venen, Soest, Stichtse Vecht, Veenendaal, Vijfheerenlanden, Wijk bij Duurstede, Woerden, Woudenberg, IJsselstein, Utrechtse Heuvelrug, Utrecht en Zeist.

Bestuurlijke vertegenwoordiging van Houten

Het bestuur van de GGDrU bestaat uit het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur en de voorzitter. Tot het bestuur van de GGDrU behoren ook bestuurscommissies en de adviescommissie ’Financiën en Bedrijfsvoering’. De gemeente Houten is vertegenwoordigd in het algemeen bestuur en in de bestuurscommissie met 1 zetel en 3 stemmen. Het college van B & W heeft besloten voor beide gremia de portefeuillehouder gezondheidsbeleid af te vaardigen. Daarnaast zijn er regionale adviescommissies. De gemeenten in Lekstroom hebben besloten om het bestuurlijk platform van het sociaal domein hiervoor te benutten.

Begrotingsprogramma

Samen leven

Maatschappelijk belang

De GGDrU levert een bijdrage aan het deelprogramma Sport en gezondheid uit de begroting. Hierin richt het product gezondheidszorg zich enerzijds op het ondersteunen van kwetsbare mensen, anderzijds op het voorkomen van problemen door gerichte preventie. Het deelprogramma sluit aan bij één van de hoofddoelen van de Wmo zoals dit in het visie-document is geformuleerd: inwoners zijn in staat, door ondersteuning en begeleiding, zo volledig mogelijk en zo zelfstandig mogelijk, deel te nemen aan de maatschappij. De verschillende transities hebben ertoe geleid dat gemeenten meer taken en bevoegdheden hebben gekregen als het gaat om de zorg voor kwetsbare burgers. Gelet op bezuinigingen, de transities en het beroep op eigen verantwoordelijkheid, is investeren in preventie, waarbij inwoners zo lang mogelijk gezond en zelfstandig thuis kunnen (blijven) wonen noodzakelijk. Op basis van onderzoek van GGDrU richt Houten zich op de thema’s psychosociale gezondheid, gezond gewicht en bewegen en preventie ten aanzien van het gebruik van genotmiddelen. Veel informatie is te vinden in de gezondheidsatlas www.ggdatlas.nl.

Regionaal belang (de toegevoegde waarde van samenwerking)

De GGDrU levert een bijdrage aan het bevorderen van een gezonde bevolking door middel van onderzoek, advies en ondersteuning. De JGZ heeft een belangrijke signalerende functie als het gaat om de ontwikkeling van onze jeugd. Een andere belangrijke taak van de GGDrU is het verzamelen van epidemiologische gegevens waarmee de gemeenten hun beleid kunnen richten.

Lokaal belang

Onderdeel uitmaken van de verbonden partij GGDrU levert Houten voordelen op het gebied van (financieel) risicospreiding, bestuurlijke kracht en effectiviteit, kennis en expertise  en efficiency dankzij samenwerking met andere gemeenten én GGDrU zelf.

Afspraken met de andere deelnemende partijen

Houten is 1 van de 26 gemeenten die de openbare gezondheidszorg afnemen bij de GGDrU. Dit vraagt in de praktijk om afstemming met andere gemeenten op zowel bestuurlijk als ambtelijk niveau, om, waar nodig, gezamenlijke ambities en/of zienswijzen te kunnen aangeven bij de GGDrU als opdrachtgever.

Terugblik op voorspelde ontwikkelingen 2019

  • De geplande uitrol van GGiD (digitaal dossier jeugdgezondheidszorg) in 2019 heeft vertraging opgelopen en zal naar verwachting in 2020 worden uitgerold.
  • GGDrU werkte in 2019 verder aan versteviging van de bedrijfsvoering door te investeren in meer capaciteit voor ontwikkeling en uitvoering, voorbereiding van crises, een verbindende GGDrU op herkenbare, toegankelijke en uitnodigende locaties en ICT.
  • Het Dagelijks Bestuur (DB) van GGDrU en het DB van de Veiligheidsregio Utrecht (VRU) hebben een vergaande samenwerking op het gebied van bedrijfsvoering (HR, financiën, inkoop, facilitair en informatisering /automatisering) verkend en in 2019 zijn de eerste stappen op het gebied van samenwerking in de bedrijfsvoering gezet. Insteek van beide Dagelijkse Besturen is versterking door kwaliteits- en continuïteitsborging: met dezelfde hoeveelheid geld komen tot slimmer organiseren, minder kwetsbaarheid en meer kwaliteit.
  • Per 1 januari 2019 is het RVP wettelijk verankerd in de Wpg. Gemeenten ontvangen voortgaan de gelden voor de taakuitvoering ten behoeve van het RVP. De uitvoering van het RVP moet verplicht uitgevoerd worden door de organisatie, die ook de taken op het gebied van de Jeugdgezondheidszorg uitvoert.
  • De gemeenten Leerdam, Vianen en Zederik zijn 1 januari 2019 samengevoegd tot de gemeente Vijfheerenlanden. De herindeling met de verschuiving van provinciegrenzen heeft ook invloed op regionale samenwerkingsverbanden, waaronder de GGD-en.

Beleidsverantwoording 2019

In grote lijnen werkte GGDrU in 2019 verder aan de basis op orde, mede aan de hand van de investeringen die bij ‘Terugblik op voorspelde ontwikkelingen 2019’ zijn benoemd. Het nieuwe bestuur heeft een nieuwe bestuursagenda vastgesteld.

Financiële bijdrage 2019 van Houten

Op basis van de bijgestelde begroting voor 2019 (2019-2) bedroeg de bijdrage € 1.885.173.

Balanspositie eind 2019

(bedragen x € 1.000)

1-1-2019

31-12-19

Verschil

Eigen vermogen

3.517

4.233

716

Vreemd vermogen

13.154

11.747

-1.407

Totaal vermogen

16.672

15.980

-691

Financieel resultaat 2019

(bedragen x € 1.000)

Begroot

Gerealiseerd

Verschil

Exploitatieresultaat

-496

715

1.212

Mutaties reserves

496

-83

-579

Resultaat

0

633

633

Aanwezige  risico’s (inhoudelijk en financieel)

GGDrU moet de basis (verder) op orde krijgen. Het uitgangspunt is en blijft de ombuigingen binnen de bestaande financiële kaders van GGDrU op te lossen, zonder ophoging van de inwonerbijdrage, tenzij het niet anders kan. Dit is een grote opgave, maar deze ligt wel in lijn met wat gemeenten graag willen: een GGDrU die niet te duur is, die investeert op de inhoud van het werk en binnen de eigen begroting zoekt naar oplossingen voor de nodige investeringen. Het is scherp aan de wind varen. Dat vergt wel vanuit de gemeenten bereidheid om,  als het echt niet anders kan, bij te springen. Dat is in 2019 gebeurd ten gevolge van de nieuwe cao ambtenaren.

Overige relevante gegevens

Niet van toepassing.