Afvalverwijdering Utrecht (AVU)
Vestigingsplaats | Soest | |||||||||||||||||||||
Doel | De AVU werkt samen met en in opdracht van de Utrechtse gemeenten aan de verbetering van het milieu met betrekking tot afval. Daarbij wordt gestreefd naar het bereiken van een zo gunstig mogelijk effect, tegen zo laag mogelijke kosten. Namens de gemeenten zorgt de AVU voor de regie van het door de inwoners van de provincie Utrecht aangeboden huishoudelijk afval (dus geen afval van bedrijven). De AVU doet dit door de organisatie en de regeling van transport, overslag, bewerking en verwerking van de grootste huishoudelijke afvalstromen. | |||||||||||||||||||||
Deelnemende partijen | De gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunnik, Bunschoten, de Bilt, De Ronde Venen, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Renswoude, Rhenen, Soest, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Vianen, Woerden, Woudenberg, Wijk bij Duurstede, IJsselstein en Zeist. | |||||||||||||||||||||
Bestuurlijke vertegenwoordiging van Houten | Het algemeen bestuur bestaat uit twee leden uit de gemeente Utrecht, te benoemen door de gemeenteraad en één deelnemer per overige gemeente. De portefeuillehouder Duurzaamheid is namens de gemeente Houten lid van het algemeen bestuur van de AVU. | |||||||||||||||||||||
Begrotingsprogramma | Duurzame leefomgeving | |||||||||||||||||||||
Maatschappelijk belang | De AVU bundelt de deskundigheid van de aangesloten gemeenten, waardoor er voor beleid en uitvoering een platform met veel (plaatselijke) kennis beschikbaar is. Door inzameling en verwerking van huishoudelijk afval gezamenlijk aan te besteden worden dankzij grote hoeveelheden in de regel gunstige tarieven verkregen. | |||||||||||||||||||||
Regionaal belang (de toegevoegde waarde van samenwerking) | Alle gemeenten hebben belang dat het transport, overslag, bewerking en verwerking van de grootste huishoudelijke afvalstromen goed geregeld is. Alle gemeenten profiteren mee van de lagere aanbestedingskosten door het gezamenlijk aan te besteden en profiteren mee van de veelal lagere prijzen die worden geboden als er grote hoeveelheden afval voor langere termijn ter verwerking worden aangeboden. | |||||||||||||||||||||
Lokaal belang | De gemeente Houten levert zelf kennis aan de aangesloten gemeenten, maar profiteert ook van de kennis die de andere gemeenten inbrengen. Door het gezamenlijk aanbesteden van de grote stromen gescheiden ingezameld huishoudelijk afval, profiteren alle gemeenten van de besparing op de aanbestedingskosten en op de veelal gunstigere tarieven die worden geboden als het om grote hoeveelheden afval gaat. | |||||||||||||||||||||
Afspraken met de andere deelnemende partijen | Niet van toepassing. | |||||||||||||||||||||
Terugblik op voorspelde ontwikkelingen 2019 | De AVU had in de begroting 2019 rekening gehouden met een stijging van de verbrandingsbelasting door de rijksoverheid en met een stijging van de kosten van de verwerking van ingezamelde verpakkingen. De verhoging van de belasting werd hoger dan verwacht, waardoor een begrotingswijziging van de AVU nodig bleek. Zie: 1e begrotingswijziging AVU. | |||||||||||||||||||||
Beleidsverantwoording 2019 | In 2019 is de aanbesteding gehouden van de verwerking van de twee grootste afvalstromen: restafval en GFT voor periode 2021-2026. Het resultaat zal zichtbaar zijn in de AVU-begroting 2021. | |||||||||||||||||||||
Financiële bijdrage 2019 van Houten | De bijdragen van de gemeenten worden hoofdzakelijk bepaald door het aantal ton afval dat via de AVU (contracten) wordt aangeboden bij de verwerkers. De Houtense bijdrage voor 2019 was geraamd op € 1.139.997 bij 49.849 inwoners, ofwel € 22,87 per inwoner. Door de eerder genoemde verhoging van de verbrandingsbelasting, de hogere kosten voor het verwerken van PMD, de lagere opbrengsten van oud papier en de verschillen in de begrote en daadwerkelijk afgevoerde hoeveelheden afvalstoffen, is de werkelijke bijdrage die Houten voor 2019 moet betalen 25% hoger uitgevallen dan begroot: € 1.424.684 bij 49.931 inwoners oftewel € 28,53 per inwoner. De hogere kosten voor de verwerking van verpakkingen worden voor een deel gecompenseerd door een hogere bijdrage van de verpakkingsindustrie (Nedvang). Die vergoeding wordt rechtstreeks aan de gemeente betaald, en staat dus niet in de AVU-begroting en jaarrekening. | |||||||||||||||||||||
Balanspositie eind 2019 |
| |||||||||||||||||||||
Financieel resultaat 2019 |
| |||||||||||||||||||||
Aanwezige risico’s (inhoudelijk en financieel) | Statutair is vastgelegd dat de AVU zelf geen bestemmingsreserves of voorzieningen opbouwt. De nota Weerstandsvermogen en Risicobeheersing is in 2015 door het Algemeen Bestuur van de AVU vastgesteld. De belangrijkste conclusie die uit deze nota kan worden getrokken is dat een discontinuïteit in de afvoer en de verwerking van met name het huishoudelijk en het grof huishoudelijk restafval en het gft-afval kan leiden tot de kortdurende inzet van extra financiële middelen. De kans hierop wordt echter zeer klein ingeschat, daarom wordt bij de AVU geen weerstandsvermogen aangehouden (zie echter “Overige relevante gegevens”). De nota wordt eens per 5 jaar geactualiseerd en opnieuw vastgesteld. Kosten en opbrengsten worden één op één doorberekend aan deelnemende gemeenten. Als deelnemende gemeenten zelf een mogelijk financieel risico willen opnemen in de risicoparagraaf van hun begroting kan een bedrag worden aangehouden van € 17 per ton huishoudelijk restafval. Voor Houten zou dat gaan om een bedrag van ca. € 131.000. Omdat de meeste verwerkingscontracten langlopende contracten zijn met een bekende indexering, kunnen tarieven eigenlijk geen onverwachte tegenvallers opleveren. In 2019 zijn er desondanks tegenvallers geweest, zoals de verhoging van de verbrandingsbelasting door de rijksoverheid en de stagnerende afzet van papier en gereyclede verpakkingen door het sluiten van de grenzen van China. | |||||||||||||||||||||
Overige relevante gegevens | De AVU heeft een convenant met de belastingdienst gesloten en geniet horizontaal toezicht. |