Vestigingsplaats | Utrecht |
Doel | De VRU voert taken uit voor de gemeente Houten conform de Wet veiligheidsregio’s. Dit is opgenomen in de gemeenschappelijke regeling, vastgesteld met de 25 andere gemeenten binnen Veiligheidsregio Utrecht. Voor de uitvoering van haar wettelijke taken dient de VRU, als onderdeel van een cyclisch proces iedere vier jaar de volgende documenten vast te stellen: - Regionaal risicoprofiel: bevat een analyse van de risicovolle situaties en daarvan afgeleid de belangrijkste soorten branden, rampen en crises in de regio. Het regionaal risicoprofiel is afgestemd met de risicoprofielen van de buurregio’s en de netwerkpartners. Het risicoprofiel vormt de grondslag voor het beleidsplan.
- Beleidsplan: vormt het (strategisch) beleidskader voor de meerjarige beleidsperiode. In dit plan is richting gegeven aan de ambities van de VRU op het terrein van risicobeheersing, crisisbeheersing en brand-weerzorg.
- Een regionaal crisisplan: het crisisplan is in de plaats gekomen van het gemeentelijke rampenplan. Het crisisplan beschrijft de algemene organisatie van rampenbestrijding en crisisbeheersing in de veiligheidsregio. In het crisisplan zijn de taken, bevoegdheden, verantwoordelijkheden en afspraken over de randvoorwaarden, melding en alarmering, opschaling, gezag en informatievoorziening opgenomen.
|
Deelnemende partijen | De 26 Utrechtse gemeenten: Amersfoort, Baarn, Bunnik, Bunschoten, De Bilt, De Ronde Venen, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Renswoude, Rhenen, Soest, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Vijfheerenlanden, Woerden, Woudenberg, Wijk bij Duurstede, IJsselstein en Zeist. |
Bestuurlijke vertegenwoordiging van Houten | Het algemeen bestuur van de Veiligheidsregio Utrecht bestaat uit de burgemeesters van de 26 Utrechtse gemeenten. |
Begrotingsprogramma | Veilige leefomgeving |
Maatschappelijk belang | Het zorgdragen voor en daar waar het kan verhogen van een (fysiek) veiligheidszorgniveau. Dit richt zich op activiteiten rondom de thema’s: externe veiligheid, brandveiligheid & brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening en crisisbeheersing. |
Regionaal belang (de toegevoegde waarde van samenwerking) | - Eenduidige en efficiënte inrichting van de brandweer - Eenduidige aanpak van rampen en crises - Eenduige aanpak brandweerzorg |
Lokaal belang | De VRU inventariseert voor de gemeente Houten de risico’s (inhoudelijk en financieel) op branden, rampen en crises en adviseert hierover het bevoegd gezag. De VRU organiseert voor de gemeente Houten de brandweerzorg met als taak: het voorkomen, beperken en bestrijden van brand, het beperken van brandgevaar, het voorkomen en beperken van ongevallen bij brand en al hetgeen daarmee verband houdt. De VRU bereidt zich voor op de bestrijding van branden en organiseert de rampenbestrijding en de crisisbeheersing. De VRU heeft de verantwoordelijkheid voor het instellen en in stand houden van een brandweer, GHOR, meldkamerfunctie, aanschaffen en beheren van gemeenschappelijk materieel en de informatievoorziening voor het gebruik tijdens calamiteiten. |
Afspraken met de andere deelnemende partijen | Vastgelegd in de gemeenschappelijke regeling. |
Terugblik op voorspelde ontwikkelingen 2019 | - Toename adviesaanvragen bouw De voorspelde ontwikkeling klopt. Het aantal adviesaanvragen voor bouw is gestegen van 86 in 2018 naar 101 in 2019 - Toename evenementenadvies De voorspelde ontwikkeling klopt. Het aantal adviesaanvragen voor evenementen is gestegen van 125 in 2018 naar 147 in 2019 - Extra opleidingsbehoefte brandweervrijwilligers Er is ruimte gemaakt voor een passend aanbod, waardoor de wachtlijst is verkort. - Bijdrage reddingsbrigade In maart 2019 is een samenwerkingsovereenkomst gesloten, waarmee onder andere de reddingsbrigade van Houten onderdeel uitmaakt van de nationale reddingsvloot. Beheer en huisvestingskosten vallen niet onder de samenwerking. - Toename AED-uitrukken Dit blijkt niette kloppen. Het aantal AED uitrukken is gedaald van 24 in 2018 naar 22 in 2019. |
Beleidsverantwoording 2019 | - Regionaal risicoprofiel vastgesteld. - Beleidsplan 2020-2023 vastgesteld - Project landelijke meldkamerorganisatie (van 23 naar 10 meldkamers) is uitgesteld. - Wet normering rechtspositie ambtenaren is uitgesteld als het gaat om brandweervrijwilligers. |
Financiële bijdrage 2019 van Houten | De bijdrage voor de VRU bedraagt € 2.174.000 |
Balanspositie eind 2019 | | | (bedragen x € 1.000) | | 1-1-2019 | 31-12-19 | Verschil | Eigen vermogen | 9.684 | 13.081 | -3.397 | Vreemd vermogen | 49.427 | 44.366 | 5.061 | Totaal vermogen | 59.111 | 57.447 | 1.664 |
|
Financieel resultaat 2019 | | | (bedragen x € 1.000) | | Begroot | Gerealiseerd | Verschil | Exploitatieresultaat | -268 | 3.365 | -3.633 | Mutaties reserves | 268 | -793 | 1.061 | Resultaat | 0 | 2.572 | -2.572 |
|
Aanwezige risico’s (inhoudelijk en financieel) | Het grootste risico betreft het voordoen van grote rampen en calamiteiten in een regio gemeente, waardoor er een financieel risico ontstaat voor het bekostigen van de bijdrage aan de gemeenschappelijke regeling VRU. |
Overige relevante gegevens | Niet van toepassing |