Werk en Inkomen Lekstroom (WIL)
Vestigingsplaats | Nieuwegein | ||||||||||||||||||||
Doel | Uitvoering geven aan de Participatiewet en aanverwante regelgeving op het terrein van sociale zekerheid. | ||||||||||||||||||||
Deelnemende partijen | Lekstroomgemeenten Houten, IJsselstein, Nieuwegein en Lopik (Gemeente Vianen is vanwege de samenvoeging tot gemeente Vijfheerenlanden uitgetreden en hun dienstverlening ondergebracht bij de gemeenschappelijke regeling Avres) | ||||||||||||||||||||
Bestuurlijke vertegenwoordiging van Houten | De vier Lekstroomgemeenten zijn ieder met één bestuurder vertegenwoordigd in het bestuur van WIL. De portefeuillehouder Werk en Inkomen van Houten houdt zich binnen het WIL-bestuur bezig met het thema Transitie WIL en samenspel met gemeenten; inclusief het vraagstuk van de innovatieagenda en lokale werkteams (WIL 3.0). | ||||||||||||||||||||
Begrotingsprogramma | Samen en leven | ||||||||||||||||||||
Maatschappelijk belang | WIL verleent de dienstverlening op het terrein van de Participatiewet (voorheen Wet werk en bijstand). Die dienstverlening omvat bijstandsverlening, re-integratie, werkgeversdienstverlening, inkomensondersteuning en schuldhulp-verlening. WIL heeft een belangrijke rol als het gaat om beleidsvoorbereiding. WIL vertegenwoordigt de Lekstroom-gemeenten in de arbeidsmarktregio Utrecht-Midden, waar de gemeente Utrecht centrumgemeente van is. | ||||||||||||||||||||
Regionaal belang (de toegevoegde waarde van samenwerking) | Door het gemeenschappelijk te organiseren ontstaan er voordelen en mogelijkheden die niet zouden ontstaan als dit allemaal apart van elkaar wordt georganiseerd. Dit zijn zowel financiële voordelen met betrekking tot het efficiënter kunnen verstrekken van uitkeringen als voordelen doordat vacatures en projecten breder gedragen kunnen worden tussen de gemeenten. Door uitvoering en beleid met elkaar te organiseren kunnen meer initiatieven worden ontplooid en uitgevoerd. Hiermee ontstaat meer effectievere uitvoering, meer kwaliteit in de uitvoering en minder overhead. | ||||||||||||||||||||
Lokaal belang | WIL is opgericht in het kader van uitvoering van de Participatiewet. Voor de burgers in Houten die afhankelijk zijn van een bijstandsuitkering, van de Participatiewet voor een baan (bijvoorbeeld door middel van loonkostensubsidie) of ondersteuning van inkomen en minimaregelingen om in hun levensonderhoud te kunnen voorzien. Door dit gezamenlijk te organiseren binnen de regio kunnen efficiëntie-voordelen worden behaald, kunnen vacatures breed binnen de subregio worden gedeeld en kunnen nieuwe projecten worden gestart waaraan uit verschillende gemeenten voldoende klanten kunnen deelnemen. Het belang van Houten is daarmee het behalen van financiële voordelen en het bieden van meer mogelijkheden aan de inwoners die afhankelijk zijn van inkomensondersteuning en/of de Participatiewet. Kortom effectievere uitvoering met meer kwaliteit en meer financiële efficiëntievoordelen. | ||||||||||||||||||||
Afspraken met de andere deelnemende partijen | Het Participatiebudget werd tot 2019 uit solidariteit met elkaar gedeeld en ingezet voor klanten die het nodig hebben. In 2019 is een nieuw voorstel gedaan om de middelen die gemeenten krijgen vanuit het rijk voor participatie/re-integratie ook daadwerkelijk toe te laten komen aan inwoners uit de desbetreffende gemeenten. Omdat dit grote gevolgen heeft voor de gemeenten Lopik en Houten, die nadeelgemeenten zijn, en relatief gemiddeld per inwoner in de bijstand minder middelen dan Nieuwegein en IJsselstein krijgen om deze doelgroep te begeleiden naar werk is er een overgangsregime afgesproken. In 2019, 2020 en 2021 vindt er compensatie plaats aan Lopik en Houten, zodat vanaf 2022 het Participatiebudget dat de gemeente krijgt ook het budget is waarover een gemeente kan beschikken om de inwoner te begeleiden richting werk. Het BUIG-budget (voor bijstandsuitkeringen en loonkostensubsidies), middelen voor minimaregelingen en bijzondere bijstand werd al niet met elkaar gedeeld, maar wordt vanuit de gemeente ingezet. Vanuit iedere gemeente zit een portefeuillehouder in het AB en DB en wordt beleid en strategie verder afgestemd (zie ook bestuurlijk belang). De portefeuillehouder uit iedere gemeente is hierbij verantwoordelijk om met eigen college en raad dit verder af te stemmen en te laten besluiten. | ||||||||||||||||||||
Terugblik op voorspelde ontwikkelingen 2019 | In 2019 is de Innovatie-agenda vormgegeven. Er is afgesproken dat de herijking van de opdracht plaatsvindt door middel van lokale experimenten in de lokale werkteams. Hierdoor zijn de werkcoaches van WIL toebedeeld aan verschillende gemeenten en vindt er specifieke dienstverlening plaats vanuit dit werkteam. In 2019 is hiermee gestart en zijn alle voorwaarden gecreëerd om dit te doen. In 2020 wordt dit voortgezet waarna dit wordt geëvalueerd en de opdracht aan WIL wordt herijkt. Tevens is de beweging naar dichterbij de leefwereld doorgezet bij WIL. Dat betekent dat er meer maatwerk wordt geleverd en inwoners meer en beter worden ondersteund richting werk of bij hun aanvraag voor een regeling. Daarnaast is in 2019 de uittreding van Vianen voorbereid. Gezorgd is voor continuering van de dienstverlening aan alle inwoners. Eind 2019 is Vianen uitgetreden. | ||||||||||||||||||||
Beleidsverantwoording 2019 | Voorbeelden dat WIL beter aansluit bij de leefwereld van de inwoner blijkt bijvoorbeeld uit het verschuiven van de betaaldatum of toename van de lokale uitvoering. Niet alleen vanuit het domein Werk, maar ook schuldhulpverleners sluiten vaker aan in het gemeentehuis in Houten. | ||||||||||||||||||||
Financiële bijdrage 2019 van Houten | De bijdrage van Houten aan WIL bedraagt voor 2019 € 2.959.790. | ||||||||||||||||||||
Balanspositie eind 2019 |
| ||||||||||||||||||||
Financieel resultaat 2019 |
| ||||||||||||||||||||
Aanwezige risico’s (inhoudelijk en financieel) | Er wordt een aantal risico’s genoemd in de risico-paragraaf van de begroting van WIL. Hier wordt onder andere genoemd: een hoger ziekteverzuim dan geraamd (risico hoog, financieel gevolg geschat op €120.000). De overige risico’s zijn vooral wijzigingen vanuit het rijk die meer van WIL kunnen vragen dan dat het momenteel aankan met de huidige capaciteit. Hier moeten we afwachten wat het rijk hiervan van gemeentes en dus rondom Participatiewet van WIL vraagt. | ||||||||||||||||||||
Overige relevante gegevens | Niet van toepassing. |