Vestigingsplaats | Utrecht |
Doel | Deze gemeenschappelijke regeling heeft tot doel uit overwegingen van kwaliteit, continuïteit en efficiency samen te werken bij de beleidsvoorbereiding, heffing en invordering van waterschapsbelastingen en gemeentelijke belastingen, evenals bij de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken en het beheer en de uitvoering van vastgoedinformatie. |
Deelnemende partijen | Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden, De Bilt, Utrecht, Houten, Nieuwegein, Bunnik, Lopik, Zeist en Utrechtse Heuvelrug |
Bestuurlijke vertegenwoordiging van Houten | De gemeente Houten heeft één lid in het bestuur, waarbij dit lid bij besluitvorming 10 stemmen heeft van de 200. |
Begrotingsprogramma | Algemene dekkingsmiddelen |
Maatschappelijk belang | In het kader van deze regeling worden de belangen van de deelnemers behartigd, elk voor zover het hun grondgebied en hun belangen betreft, op het gebied van; - de heffing en invordering van belastingen;
- de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken, waaronder tevens wordt begrepen de administratie van vastgoedgegevens op basis van die wet én het verstrekken van vastgoedgegevens aan de deelnemers en derden, en
- basisadministraties en basisregistraties.
|
Regionaal belang (de toegevoegde waarde van samenwerking) | De verwachting is dat de BghU in staat is om in de toekomst meer schaalvoordelen te behalen en blijvend te investeren in de kwaliteit van dienstverlening. |
Lokaal belang | De afweging voor de toetreding was complex. De belastingtaak in Houten werd uitstekend uitgevoerd. De verwachting was echter dat de afgenomen, krappe bezetting in combinatie met toekomstige investeringen een toenemend risico waren voor aantasting van het hoge kwaliteitsniveau en de kosten van uitvoering. Daar staat de verwachting tegenover dat de BghU in staat is om in de toekomst meer schaalvoordelen te behalen en blijvend te investeren in de kwaliteit van haar dienstverlening. |
Afspraken met de andere deelnemende partijen | Geen specifieke afspraken anders dan in het uitvoeringsprotocol. |
Terugblik op voorspelde ontwikkelingen 2019 | Innovatie ontwikkelingen - BAG (Basisregistratie Adressen en Gebouwen): De basisadministratie geeft de actuele status van gebouwen weer. De deelnemers van de BghU onderhouden hun basisadministratie zelf. Het voornemen van de BghU om 100% aan te sluiten op de BAG is in 2019 gerealiseerd. Tevens zijn de eerste gesprekken met de deelnemers gevoerd over de actualiteit van de BAG. Daarnaast kijkt de BghU op welke wijze zij gezamenlijk met de deelnemende gemeenten de basisregistratie BGT, BAG en WOZ naar een hoger niveau kunnen brengen.
- Deelnemersloket: in het tweede kwartaal 2019 zijn de BhgU gestart met de eerste fase van het deelnemersloket. Dit biedt de deelnemers en BghU de mogelijkheid om op een gestructureerde wijze gegevens -en informatie uit te wisselen. Gedacht moet worden aan meetverzoeken n.a.v. vergunning aanvragen, raadplegen van management informatie door de deelnemer, stellen van vragen door de deelnemer, borging juistheid, volledigheid overige belastingsoorten, etc.
- Managementrapportage: het afgelopen jaar is de BghU, bezig geweest met het reviewen van de rapportages die zij periodiek verstrekken. Hierbij moet gedacht worden aan de managementrapportages en de bestuursrapportages. Inmiddels is er met een vijftal deelnemers gesproken over de huidige opzet van de managementrapportage en de wensen voor de toekomst. De doelstelling: de informatievoorziening vanuit de BghU beter aansluiten op de wensen vanuit de klant (verbeteren sturingsinformatie). Uiteindelijk wil de BghU dergelijke informatie ook aanbieden via het deelnemersloket.
- Handelsregister: belastingkantoren zijn nog niet op een structurele wijze aangesloten op het Handelsregister. Tot nu toe konden mutaties niet worden verwerkt. Inmiddels is BghU met BSGR (Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland) een functionaliteit aan het ontwikkelen om mutaties in het Handelsregister (bedrijven) op een efficiënte wijze te verwerken. De werkwijze zal zoveel mogelijk gelijkgesteld worden als de werkwijze die wordt toegepast ten aanzien van de BRP mutaties (natuurlijke personen). Dit zal leiden tot minder leegstand en het eerder opleggen van aanslagen.
Personele ontwikkelingen - HR21: het “nieuwe” functiewaarderingssysteem genaamd HR21 is inmiddels volledig geïmplementeerd. Dit functiewaarderingssysteem biedt ons de ruimte om meer flexibiliteit te creëren ten aanzien van de functie inhoud en op deze wijze te zorgen voor een bredere inzetbaarheid. Het integraal werken wordt hiermee ondersteund en bevordert. De ontwikkeling van de medewerker staat hierbij centraal.
|
Beleidsverantwoording 2019 | BghU is een uitvoeringsorganisatie. De autonomie van het belastingbeleid blijft bij de individuele gemeenten. |
Financiële bijdrage 2019 van Houten | € 632.000 |
Balanspositie eind 2019 | | | (bedragen x € 1.000) | | 1-1-2019 | 31-12-19 | Verschil | Eigen vermogen | € 346 | € 538 | € 192 | Vreemd vermogen | € 1.692 | € 1.715 | € 23 | Totaal vermogen | € 2.038 | € 2.253 | € 215 |
|
Financieel resultaat 2019 | | | (bedragen x € 1.000) | | Begroot | Gerealiseerd | Verschil | Exploitatieresultaat | € 0 | € 191 | € 191 | Mutaties reserves | € 0 | 0 | 0 | Resultaat | € 0 | € 191 | € 191 |
|
Aanwezige risico’s (inhoudelijk en financieel) | Geen |
Overige relevante gegevens | Geen |