Doelstelling 3 |
De verkeersveiligheid op een hoog niveau houden en waar mogelijk verder verbeteren. |
Effectindicatoren
Voor deze doelstelling is geen prestatie-indicator opgenomen. De landelijke BBV-indicatoren Ziekenhuisopname na verkeersongeval met een motorvoertuig en Ziekenhuisopname na verkeersongeval met fietser zijn vervallen.
Betrokkenheid verbonden partijen
Bij deze doelstelling zijn geen verbonden partijen betrokken.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Ook in 2019 hebben we veel inzet gepleegd op het verkeersgedrag van onze inwoners en bezoekers en de beïnvloeding van het gedrag. We doen mee met diverse landelijke campagnes (bijv. 'De scholen zijn weer begonnen') maar zetten ook ander zogenaamd 'gedragsmateriaal' in. De borden 'spelend kind' met adviessnelheid 15 km/u en de silhouetborden met afbeeldingen van Nijntje (Dick Bruna) zijn populair onder onze inwoners.
We hebben in het kader van de actie 'Veilige Straat' op de Dorpsstraat snelheidsremmende maatregelen, zoals plateau's en een middengeleiding aangebracht. Verder zijn er bewonersgroepen uit verschillende straten die zich hebben aangemeld voor de aanpak 'Veilige Straat', maar deze hebben niet tot concrete fysieke maatregelen of gedragsacties geleid omdat hier niet te hard werd gereden. Met 2 straten zijn we nog in gesprek over snelheidsremmende maatregelen/gedragsacties. Dit wordt in 2020 verder opgepakt. In het Uitvoeringsprogramma Verkeersveiligheid staan diverse - elk jaar terugkerende - acties. Deze zijn ook in 2019 weer uitgevoerd.
Als het gaat om handhaving van snelheid, door rood licht rijden, gordel-, helm- en alcoholgebruik dan is de politie aan zet. In het tweewekelijks overleg tussen burgemeester en basisteamchef van politie Lekpoort komen deze handhavingskwesties en knelpunten aan de orde. Er zijn door de politie diverse acties op het gebied van verkeersveiligheid gehouden in Houten.
In 2019 is een analyse van de ongevallengegevens vanaf 2014 gedaan. Hierbij is gekeken naar locaties, vervoersmodaliteiten van slachtoffers en doelgroepen. Dit laat zien dat veel (brom-)fietsers onder de slachtoffers zijn. De ongevallen vinden plaats op locaties waar auto's en (brom-)fietsers elkaar kruisen. Qua leeftijd is het vooral de doelgroep 18-24 jaar. Deze gegevens worden in 2020 nog verder uitgediept met gegevens van de RAVU.
Prestatie-indicatoren
Voor deze doelstelling is geen prestatie-indicator opgenomen.