Wat heeft het gekost?
Deelprogramma's |
|
|
|
|
| |
02. Duurzame leefomgeving | ||||||
lasten | ||||||
02.01 | Woningen | 296.165 | 364.647 | 278.110 | 291.134 | -13.024 |
02.02 | Commerciële voorzieningen en horeca | 518.151 | 551.915 | 551.915 | 689.930 | -138.015 |
02.03 | Leefomgeving | 7.512.481 | 7.483.444 | 9.247.556 | 8.057.718 | 1.189.838 |
02.04 | Gebiedsinrichting | 13.262.452 | 26.193.983 | 26.786.489 | 16.623.463 | 10.163.026 |
02.05 | Duurzaamheid & energietransitie | 6.672.793 | 6.341.757 | 6.777.278 | 6.856.543 | -79.265 |
02.06 | Landschap en recreatie | 375.122 | 425.983 | 456.083 | 441.956 | 14.127 |
02.07 | Cultuurhistorie en archeologie | 911.621 | 935.312 | 934.993 | 1.029.330 | -94.337 |
02.99 | Programmabrede kosten | 2.733.670 | 1.473.109 | 2.089.654 | 1.716.516 | 373.138 |
Totaal lasten | 32.282.456 | 43.770.150 | 47.122.078 | 35.706.590 | 11.415.488 | |
baten | ||||||
02.01 | Woningen | 17.358 | 13.709 | 13.709 | 16.997 | 3.288 |
02.02 | Commerciële voorzieningen en horeca | 251.210 | 212.745 | 159.190 | 145.597 | -13.593 |
02.03 | Leefomgeving | 3.331.626 | 3.227.899 | 4.408.122 | 3.475.244 | -932.878 |
02.04 | Gebiedsinrichting | 11.539.222 | 24.616.860 | 25.423.876 | 15.298.436 | -10.125.441 |
02.05 | Duurzaamheid & energietransitie | 5.250.888 | 5.223.599 | 5.553.529 | 5.669.044 | 115.515 |
02.06 | Landschap en recreatie | 35.673 | 13.399 | 37.324 | 28.524 | -8.800 |
02.07 | Cultuurhistorie en archeologie | 436.366 | 388.968 | 393.149 | 529.334 | 136.185 |
02.99 | Programmabrede kosten | 1.429.945 | 790.694 | 483.811 | 227.051 | -256.760 |
Totaal baten | 22.292.287 | 34.487.873 | 36.472.710 | 25.390.225 | -11.082.485 | |
Saldo 02. Duurzame leefomgeving | 9.990.169 | 9.282.277 | 10.649.368 | 10.316.365 | 333.004 |
In beginsel worden verschillen vanaf € 75.000 op programmaniveau toegelicht. De lasten en baten worden voor deze vergelijking niet gesaldeerd. Indien relevant, zal bij afwijkingen kleiner dan € 75.000 op programmaniveau ook een toelichting worden gegeven. Voor dit programma is de volgende financiële toelichting van toepassing.
Commerciële voorzieningen en horeca
Bij de wijziging van de organisatiestructuur naar teams is het onderdeel juridisch beleid en de bijbehorende medewerkers ondergebracht onder dit het taakveld( Lasten: € 167.000N), dit was niet zo geraamd.
Leefomgeving
In 2019 is er een nieuw Water- en Riolerings Plan 2020-2023 opgesteld. Onderdeel hiervan is ook een nieuw baggerplan. Daardoor zijn in 2019 nauwelijks baggerwerkzaamheden in het kader van groot onderhoud uitgevoerd. Wel is op een aantal locaties op aanwijzing van HDSR (KEUR) ad-hoc onderhoud uitgevoerd. Het groot onderhoud baggeren wordt gedekt vanuit de voorziening Waterbodembeheer. Daarmee zijn zowel de geraamde lasten van € 500.000 V voor groot onderhoud als de geraamde baten van € 500.000 N voor de onttrekking uit de voorziening niet geëffectueerd. Per saldo is dit neutraal. Om administratieve reden is dit dubbel geraamd in het product riolering, zodat de geraamde lasten nogmaals een voordeel van € 500.000 oplevert. Dit geldt ook voor de geraamde baten van € 500.000 N. Per saldo is dit ook neutraal.
Daarnaast is sprake van lagere kosten ad € 90.000 V voor de openbare verlichting omdat in afwachting van de nieuwe aanbesteding per 2021 alleen het hoognodige onderhoud is uitgevoerd. In het kader van groenwerkzaamheden is sprake van lagere kosten doordat werkzaamheden voor vergroening doorschuiven naar 2020 en doordat kosten voor het proces over de groenbestekken zijn terugontvangen.
Gebiedsinrichting
In de begroting en de jaarstukken wordt het resultaat van de grondexploitatie budgettair neutraal opgenomen (lasten: € 10.302.000 V, baten: € 10.302.000 N) . Dit vindt plaats door de mutatie van de boekwaarde te verantwoorden.
Duurzaamheid en energietransitie
De voorbereiding en het opstellen van het Energieplan 2020-2025 heeft onder andere als gevolg van het uitgebreide participatieproces langer geduurd dan voorzien. Hierdoor zijn niet alle beschikbare middelen van € 88.000 V ingezet. De focus heeft in 2019 eerst gelegen op dit kaderstellende beleidsplan. Met het raadsbesluit op 11 februari 2020 over het Energieplan 2020-2025 zijn echter voldoende structurele middelen beschikbaar voor de uitvoering van het Energieplan. De voorbereiding van de transitievisie Warmte is in 2019 gefocust op de samenwerking in de Kromme Rijnstreek daardoor is minder inhoudelijk onderzoek gedaan. Dit vindt alsnog plaats in 2020 en 2021. Voor de regionale energiestrategie heeft de regio U 16 een rijksbijdrage ontvangen waardoor in 2019 geen eigen bijdrage van de gemeente nodig was.
De lasten voor het beleidsveld afval (vallend onder deelprogramma duurzaamheid en energietransitie) zijn ca € 165.000 N hoger dan geraamd, dit wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door hogere BTW kosten. Deze zijn moeilijk te ramen en fluctueren met de hoogte van de kosten en opbrengsten van afval. Ook de kosten voor kwijtschelding zijn fors hoger (€ 43.000)
De totale baten afval zijn € 101.000 N lager dan begroot, dit wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door een fors lagere vergoeding voor ingezamelde verpakkingen (ca € 89.000) dan verwacht. De opbrengst is afhankelijk van de hoeveelheid die daadwerkelijk wordt hergebruikt. Door internationale ontwikkelingen is er minder afname/vraag naar gerecycled plastic. In april 2020 wordt de verpakkingenindustrie weer zelf verantwoordelijk voor de verwerking en zijn dit soort tegenvallers van de baan.
Deze hogere BTW-kosten en lagere opbrengsten plastic en andere afwijkingen (per saldo € 267.000) worden afgewikkeld via de egalisatievoorziening afvalstoffenheffing, deze is echter ultimo 2019 niet toereikend. Daarmee komt er € 104.000 ten laste van het begrotingsresultaat. Bij het opstellen van de begroting 2021 en het bepalen van het tarief voor afvalstoffenheffing voor 2021 zal de voorziening weer moeten worden aangevuld naar het vastgestelde minimum.
Cultuurhistorie en archeologie
Er is gestart met het opstellen van een plan van aanpak voor de aanpassing van het gemeentelijke erfgoed- en archeologiebeleid. De voorziene herhaling van de scan uit 2015 (0-meting) op de bouwtechnische situatie van alle monumenten heeft niet meer in 2019 plaatsgevonden. Dit wordt 2020. Daarom wordt een resultaatsbestemmingsvoorstel gedaan om de hiervoor benodigde middelen van € 40.000 V in 2020 beschikbaar te stellen.
Daarnaast is de formatie bij de RHC uitgebreid met een adviseur digitale informatievoorziening de kosten hiervan worden doorberekend aan de deelnemers, zie ook de batenkant. Omdat deze mutatie na de 2e bestuursrapportage heeft plaatsgevonden is dit niet verwerkt in de raming.