Jaarrekening 2019

Doelstellingen

Doelstelling 1: Een betrouwbare reistijd op de ontsluitingswegen en de Rondweg van Houten en verbetering van de aansluiting op het rijkswegennet

Doelstelling 1

Een goede doorstroming op de ontsluitingswegen en de Rondweg van Houten en verbetering van de aansluiting op het rijkswegennet.

Effectindicatoren

Doel

Omschrijving

Bron

Realisatie

Raming

Realisatie

2016

2017

2018

2019

1.1

Reistijd in de spits naar de A27, vanaf de Koppeling (rotonde De Molen) via de Rondweg

Afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling

6:30 min

6:30 min

7:00 min

7:00 min

7:00 min*

1.2

Reistijd in de spits naar de A12, vanaf de Koppeling (rotonde De Molen) via de Rondweg

Afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling

6:00 min

6:30 min

6:30 min

6:30 min

6:30 min*

* Vanaf 2023 wordt een (tijdelijke) verslechtering verwacht, vanwege werkzaamheden door RWS (o.a. A27/A12 Ring Utrecht en A27 Houten-Hooipolder).

Betrokkenheid verbonden partijen
U10
Van de U10 hebben de gemeenten Bunnik, De Bilt, Houten, IJsselstein, Nieuwegein, Stichtse Vecht, Utrecht, Vianen, en Zeist het bestuursconvenant Mobiliteit in grootstedelijk Utrecht getekend (december 2015). Hiermee zijn deze gemeenten formele deelnemers van de bestuurstafel duurzame bereikbaarheid. De overige U10 gemeenten sluiten informeel aan bij de bestuurstafel duurzame bereikbaarheid.

De U10-gemeenten willen de goede perspectieven van de regio Utrecht als ontmoetingsplek voor gezond stedelijk leven koesteren, versterken en benutten. Zij werken daarom op vrijwillige basis samen in U10-verband door gemeenschappelijke onderwerpen en belangen te verkennen en op basis hiervan gemeenschappelijke ambities te formuleren en activiteiten te ondernemen.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

In U10 verband hebben we een bijdrage geleverd aan de regionale fietsvisie U10, Toekomstbeeld OV en knooppunten analyse. Daarnaast is er input geleverd aan strategische beleidstrajecten als de REP, U-Ned, beleidsprogramma's van de provincie en vervoerplannen.

Houten is lid van het ambtelijk overleg Rijk Regio Overleg Ring Utrecht en de Bestuurlijke Stuurgroep Ring Utrecht. Het tracébesluit voor de A27/A12 Ring Utrecht is vernietigd door een uitspraak van de Raad van State over de PAS.  Daardoor is de minder hinder aanpak nog niet gestart in 2019. In het kader van het project A27/A12 Ring Utrecht hebben wij op verzoek van de bewoners Koppeldijk/Waijensedijk een aardewal gerealiseerd om zo het geluid van de A12 en het evenementen terrein Down Under te beperken. Na de realisatie van de aardewal zijn de bewoners  zeer te spreken over het effect.

Voor A27 Houten-Hooipolder zijn  in 2019 uitvoeringsovereenkomsten (UVO’s) met gemeenten, provincies en waterschappen gesloten. Houten is aanwezig geweest bij de diverse ambtelijke overleggen en ambtelijk is de wethouder voorbereid op de Bestuurlijke Adviesgroep A27 Houten-Hooipolder.

Voor de ruimtelijke koers is de huidige verkeerssituatie met een verkeersmodel in beeld gebracht en is de impact van verschillende woningbouwscenario's voor mobiliteit onderzocht. Deze uitkomsten worden gebruikt voor de ruimtelijke koers die in 2020 wordt vastgesteld.

Samen met de provincie en Bunnik hebben we verder gewerkt aan de voorbereidingen van de projecten uit het integraal maatregelpakket buitengebied Bunnik-Houten. De middelen voor de projecten waar Houten financieel aan bijdraagt zijn vastgelegd in het bestedingsplan mobiliteit en bereikbaarheid. Dit zijn het vrijliggend fietspad langs de N410, verminderen afslag bewegingen Limesbaan-Binnenweg, aanpassing kruispunt N410-Rondweg-Binnenweg. Verder is afgesproken dat provincie, Bunnik en Houten in 2020 in overleg gaan met Rijkswaterstaat over een volledige aansluiting op de A12.

Prestatie-indicatoren

Doel

Omschrijving prestatie 2019

Voortgang

Toelichting

1.1

3

Er is regelmatig overleg met de provincie en Bunnik. Een aantal maatregelen is in voorbereiding. De financiën van de 3/4 aansluiting A12 is een aandachtspunt. De provincie, Bunnik en Houten hebben afgesproken om bestuurlijk het gesprek te gaan voeren met Rijkswaterstaat over de volledige aansluiting en niet meer over de 3/4 aansluiting. Onderzoek vanuit de ruimtelijke koers en woningbouwambities in Bunnik geven ook aan dat bij het realiseren van woningbouwambities in Houten en Bunnik een volledige aansluiting noodzakelijk is.

Uitwerken en vaststellen van maatregelen uit de bestuursovereenkomst (maart 2018) met provincie en Bunnik over het buitengebied Houten-Bunnik. Onderdeel van deze bestuursovereenkomst is bijvoorbeeld een vrij liggend fietspad langs de N410, een volledige verkeersontsluiting op de A12 en het kruispunt Kruisweg-rondweg Binnenweg.

1.2

3

In het voorjaar 2019 wordt een bestedingsplan opgesteld voor de € 1,0 miljoen die de komend 4 jaar beschikbaar is voor investeringen in het thema Mobiliteit en bereikbaarheid. Hierbij worden  keuzes gemaakt en projecten met meer mogelijkheden voor cofinanciering zullen hoog op het wensenlijstje staan. Dit bestedingsplan zal mobiliteitsbreed worden opgesteld en betreft zowel auto, fiets als openbaar vervoer.

ga terug