Doelstelling 3 |
Voldoende parkeergelegenheid voor de inwoners in hun buurt én in de centrumgebieden. |
Effectindicatoren
Doel | Omschrijving | Bron | Realisatie | Raming | Realisatie | |||||
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |||||||
3.1 | % Inwoners dat vindt dat er voldoende parkeergelegenheid is in de buurt | Monitor Sociale Kracht | 64% | 66% | 67% | 64% | 65% | |||
Betrokkenheid verbonden partijen
Bij deze doelstelling zijn geen verbonden partijen betrokken.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Er is een overeenkomst gesloten met de bedrijven op de Bouw. Momenteel wordt er onderhandeld tussen de aannemer en de bedrijven over de uitvoeringskosten. Naar verwachting worden de parkeerplaatsen in februari en maart 2020 aangelegd. Aansluitend worden ook de blauwe zones op de Tuinbouw en de Wijnbouw ingesteld.
- Er zijn van bewoners verzoeken ontvangen in het kader van de aanpak 'Parkeren op maat. Deze hebben niet tot aanleg van parkeerplaatsen geleid.
- Toezicht en handhaving blauwe zone Centrum en Castellum en in het Oude Dorp, conform het Uitvoeringsplan 2018-2019.
- Dankzij digitaal handhaven is beter inzicht te verkrijgen in het parkeergedrag.
Prestatie-indicatoren
Doel | Omschrijving prestatie 2019 | Voortgang | Toelichting | |||||
3.1 | 3 | In plaats van één handhavingsactie wordt dit onderwerp nu structureel meegenomen bij de surveillance. | ||||||
Handhavingsactie op het parkeren van grote voertuigen (met name grote bestelbussen) in woonwijken. | ||||||||
3.2 | 1 | De kaders voor het nieuwe parkeerbeleid ,maken onderdeel uit van.het mobiliteitsonderzoek van de ruimtelijke koers. In 2020 wordt dit vertaald naar nieuw parkeerbeleid, dat naar verwachting Q3 2020 zal worden vastgesteld door de gemeenteraad. | ||||||
In 2019 wordt een nieuwe parkeernota opgesteld met zowel een actualisering van de parkeervisie als de parkeernormen. Ook wordt een link gelegd naar het laadpalenbeleid van de gemeente Houten. Tevens wordt de parkeernota uitgebreid met fietsparkeerbeleid. | ||||||||