Doelstelling 1 |
Goede kwaliteit van en toegankelijkheid tot gemeentelijke informatie, diensten en producten. |
Effectindicatoren
Doel | Omschrijving | Bron | Realisatie | Raming | Realisatie | |||||
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |||||||
1.1 | Cijfer waarmee inwoners de algehele gemeentelijke dienstverlening waarderen* | Monitor Sociale Kracht | 7,0 | 7,1 | 7,2 | 7,5 | 7,2 | |||
1.2 | Cijfer waarmee inwoners de digitale dienstverlening waarderen** | Monitor Sociale Kracht | X | 7,3 | 7,4 | 7,5 | 7,4 | |||
* Gemiddelde realisatie bij Nederlandse gemeenten in 2018: 6,7 |
** Gemiddelde in 2018: 6,8 |
Betrokkenheid verbonden partijen
Bij deze doelstelling zijn geen verbonden partijen betrokken.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- In 2019 Is het kwaliteitshandvest van de gemeente Houten geactualiseerd. In dit kwaliteitshandvest staan servicenormen voor de dienstverlening aan onze inwoners. Voorbeelden hiervan zijn het binnen twee dagen reageren op terugbelnotities, het inhoudelijk beantwoorden van brieven en e-mails binnen bepaalde termijnen en maken van een afspraak bij de balies binnen vijf werkdagen.
Op basis van dit kwaliteitshandvest is een nulmeting uitgevoerd om vast te stellen hoe we presteerden op de servicenormen. Om het sturingsproces te vereenvoudigen is ook een dashboard ontwikkeld. Hoewel we in beeld hebben waar we verbeteringen in de service kunnen doorvoeren, is er vertraging in de integrale aanpak. In 2020 is hier verdergaande aandacht voor.
- Als onderdeel van de excellente dienstverlening is het al enige tijd mogelijk om waardedocumenten (zoals paspoort en rijbewijs) thuis te laten bezorgen. Dit kon ook in 2019. Aanvankelijk bekostigde de gemeente dit gedeeltelijk en bij wijze van proef werden de documenten zelfs tijdelijk gratis bezorgd. Sinds medio 2019 doen we dit tegen de kostprijs.
- We monitoren de kwaliteit van de website nog steeds doorlopend. Alle (nieuwe) pagina’s van de gemeentelijke website toetsen en verbeteren we op basis van vastgestelde eisen, waaronder het door de rijksoverheid vastgestelde leesniveau B1.
In 2019 zijn er vijf deelonderzoeken uitgevoerd naar mogelijkheden om de website aan te passen aan de eisen van deze tijd en aan de hogere eisen van toegankelijkheid. Op basis van deze onderzoeken wordt begin 2020 een plan van aanpak opgesteld.
Prestatie-indicatoren
Doel | Omschrijving prestatie 2019 | Voortgang | Toelichting | |||||
1.1 | 3 | |||||||
Bij minimaal 80% van de veelgevraagde producten is de informatie beschikbaar in een tekst op niveau B1, dat wil zeggen in eenvoudig Nederlands. | ||||||||