Jaarrekening 2019

Doelstellingen

Doelstelling 3: Een persoonlijke overheid waarbij hostmanship/gastheerschap kernwaarden zijn

Doelstelling 3

Een persoonlijke overheid die ook aan mensen die laaggeletterd dan wel niet of minder digitaal vaardig zijn alternatieven biedt. We communiceren in begrijpelijke taal.

Effectindicatoren

Doel

Omschrijving

Bron

Realisatie

Raming

Realisatie

2016

2017

2018

2019

3.1

Indicator excellente dienstverlening*

Monitor sociale kracht

6,3

6,8

6,8

6,8

7,0

* Deze maat betreft een samengestelde variabele op basis van de score op zes stellingen. De score ligt tussen de 1 en de 10 waarbij een 10 staat voor uitmuntende hostmanship.
Gemiddelde realisatie bij Nederlandse gemeenten in 2018: 6,5

Betrokkenheid verbonden partijen
Bij deze doelstelling zijn geen verbonden partijen betrokken.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

  • In juni en juli 2019 is er geëxperimenteerd met ruimere afspraaktijden voor de balies in het gemeentehuis. Onze inwoners konden kiezen uit ongeveer 30% meer tijdstippen om een afspraak te maken. Vooral van de mogelijkheid om vroeg of juist laat op de werkdag een afspraak te maken werd veel gebruik gemaakt.
  • Om veilige dienstverlening op locatie technisch mogelijk te maken, moeten hoge kosten worden gemaakt. Omdat bovendien een relatief gering aantal inwoners er gebruik van zou maken, is hiervan afgezien.
  • We zijn doorgegaan met het omzetten van standaardbrieven in duidelijke en begrijpelijke taal. Binnen de organisatie zijn in 2019 ongeveer 45 brieven herschreven, op het gebied van toezicht en vergunningen, subsidie en publiekszaken. Daarnaast zijn in een aantal workshops medewerkers getraind in het schrijven van brieven in begrijpelijke taal. Goed leesbare brieven dragen bij aan betere toegankelijkheid van de gemeente, met name voor mensen die laaggeletterd zijn. Voor hen en mensen die niet digitaal vaardig zijn, moet er echter nog meer gebeuren. Een startconferentie moest hiervoor de aanzet zijn. Deze conferentie heeft niet plaatsgevonden. Er was in 2019 onvoldoende capaciteit beschikbaar om de juiste toegang tot de gemeente voor alle doelgroepen te realiseren. Dit wil echter niet zeggen dat er in Houten niets gedaan wordt aan laaggeletterdheid en digitale vaardigheid. De Bibliotheek Lek & IJssel heeft het Taalhuis, dat ervoor zorgt dat mensen beter kunnen leren lezen, schrijven en omgaan met de computer. En samen met Van Houten&co verzorgt de bibliotheek de cursus 'Leer werken met de e-overheid'.
  • Wel hebben medewerkers deelgenomen aan workshops gericht op excellente dienstverlening. Ook zijn er werkbezoeken afgelegd aan drie andere gemeenten. Een werkgroep gaat aan de hand van wat de medewerkers geleerd en gezien hebben, bepalen hoe we onze eigen publieksruimte en balies anders kunnen inrichten.

Prestatie-indicatoren

Doel

Omschrijving prestatie 2019

Voortgang

Toelichting

3.1

3

Op minimaal één taakgebied zijn alle brieven herschreven in helder en begrijpelijk Nederlands.

ga terug