Jaarrekening 2019

Doelstellingen

Doelstelling 2: Ook inwoners met een laag inkomen kunnen meedoen in de samenleving (participatie)

Doelstelling 2

Het beperken van de gevolgen van armoede.

Effectindicatoren

Doel

Omschrijving

Bron

Realisatie

Raming

Realisatie

2016

2017

2018

2019

2.1

Aantal huishoudens met 110% van het sociaal minimum-inkomen

Minima scan Stimulanz

1.230

1.287

1.148

1.350

X*

2.2

Aantal personen met een bijstandsuitkering, per 1.000 inwoners (BBV)**

CBS-Participatiewet WIL

18,3/19,7

20,7/20,7

20,5/19,5

20,0

18,7

2.3

Bijstandsvolume Houten

Kwartaalrapportage bijstandsvolume WIL

571

589

560

590

533

2.4

Aantal volwassenen in het bezit van een U-pas***

U-pas uitvoerder (Intermediad)

1.300

1.373

1241

1.350

1.597

2.5

Aantal volwassenen met een U-pas dat participeert in sport of cultuur

U-pas uitvoerder (Intermediad)

147

235

324

300

400

2.6

Gebruik CZM (%)****

WIL begroting

41,1%

40%

44%

42%

41%

* Cijfers zijn niet beschikbaar. De Minima scan van Stimulansz wordt in deze regio niet meer ingekocht.

** Het betreft halfjaarlijkse cijfers.

*** De U-pas loopt van 1 juli tot 1 juli. Cijfers zijn per afsluiting U-pas jaar en geeft dus het maximum aantal deelnemers.

**** Collectieve zorgverzekering minima.

Doel

Verklaring van afwijking

2.3

De daling van het bijstandsvolume vanaf 2017 heeft doorgezet in 2019. Door de inzet van de Houtense Werktafel zijn inwoners geholpen om uit de bijstand te komen. Ook heeft het aantrekken van de arbeidsmarkt ten gevolge van de economische ontwikkeling hieraan mogelijk bijgedragen.

2.4

Toename aantal pashouders o.a. door meer grotere bekendheid U-pas en meer publiciteit, waardoor meer mensen een U-pas bezitten.

2.5

Door meer PR is de bekendheid van de U-pas en het gebruik daarvan toegenomen.

Betrokkenheid verbonden partijen
WIL biedt door middel van het verstrekken van bijstandsuitkeringen en schuldhulpverlening een vangnet voor klanten, waaruit WIL ze zo snel mogelijk weer wil laten opveren. De grote uitdaging is daarbij aansluiting te vinden bij de leefwereld van mensen. Mensen die dat echt nodig hebben, krijgen de middelen die nodig zijn om in hun bestaan te voorzien, binnen de financiële kaders die zijn gesteld. Daarbij probeert WIL- ook met de inzet van digitale middelen - snel het recht hierop vast te stellen. Vanuit deze positie zetten zij mensen in hun kracht, zodat ze gericht werk kunnen maken van hun eigen perspectief.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

  • De U-pas heeft voor de pas-gebruiker een overzichtelijk portal waar zij snel een goed overzicht hebben van het aanbod waarvan gebruik gemaakt kan worden. Tevens is informatie te vinden over acties en het beschikbare budget. De voorlichting over de mogelijkheden van de U-pas heeft veel extra aandacht gekregen, waardoor meer inwoners bekend zijn geraakt met de U-pas en het bezit van het aantal passen is toegenomen.
  • In 2019 is in Lekstroom-verband gezocht naar een nieuwe aanbieder voor de collectieve zorgverzekering (CZM), nadat Menzis had aangegeven hiermee te willen stoppen. De CZM maakt als regeling deel uit van het gemeentelijk minimabeleid/armoedebeleid en wordt vanaf 1 januari 2020  aangeboden door VGZ. Deze zgn. gemeentepolis is een collectieve zorgverzekering voor mensen met een laag inkomen, chronische ziekte of beperking. Hiermee wordt inwoners in armoede en in een financieel kwetsbare positie toegang geboden tot goede en betaalbare zorg.
  • De dienstverlening van WIL, bestaande uit het verstrekken van uitkeringen, schuldhulpverlening en het aanbieden van minimaregelingen is erop gericht zo veel mogelijk maatwerk te leveren aan inwoners zodat ze tijdig de juiste ondersteuning krijgen.

Prestatie-indicatoren

Doel

Omschrijving

Bron

Realisatie

Raming

Realisatie

2016

2017

2018

2019

2.1

Gemiddelde doorlooptijd aanvragen levensonderhoud Participatiewet in dagen

Kwartaalrapportage WIL (KPI 1.6)

23

27

28

25

26

3

2.2

Gemiddelde doorlooptijd aanvragen bijzondere bijstand*

Kwartaalrapportage WIL (KPI 9.2)

59

67

72,5

45

52

1

* Het realisatiecijfer is een gemiddeld over Q1 t/m Q3.

Doel

Verklaring van afwijking

2.2

Door de inzet van extra personeel bij WIL is grote vooruitgang geboekt bij het verbeteren van de doorlooptijd. WIL streeft naar verdere verbetering van de doorlooptijd.

Doel

Omschrijving prestatie 2019

Voortgang

Toelichting

2.1

3

Scholing en kennisbijeenkomsten zijn een continue proces in de aanpak. In Q4 2019 vonden de eerste gesprekken plaats met de ketenpartners met als doel kennis en ervaring te delen. In 2020 zullen met ketenpartners drie hoofdthema’s worden uitgewerkt  t.w. communicatie, bekend en toegankelijker maken van de regelingen en onderlinge samenwerking met ook aandacht voor gedragsgerichte ondersteuning van inwoners met schulden en/of in armoede.

Partners nemen deel aan kennis bijeenkomsten m.b.t. signaleren, gesprekstechniek en gedragsverandering, gericht op ondersteunen van de inwoner.

ga terug