Jaarrekening 2019

Doelstellingen

Doelstelling 2: Participatie door onbetaalde inzet

Doelstelling 2

Participatie door onbetaalde inzet.

Effectindicatoren

Doel

Omschrijving

Bron

Realisatie

Raming

Realisatie

2016

2017

2018

2019

2.1

Aantal plaatsingen inwoners  Houten op betaald en onbetaald werk

Rapportage 4e kwartaal WIL

88

146

229

146

192

Doel

Verklaring van afwijking

2.1

Het aantal plaatsingen voor Houten lijkt iets minder dan in 2018. Een deel komt dit doordat van 70 plaatsingen die bovenregionaal zijn gedaan, nog niet kan worden vastgesteld uit welke gemeente die inwoners komen. Hierdoor zal het ongeveer uitkomen op hetzelfde aantal als 2018. Er was geraamd op iets minder, omdat de verwachting was met het overstappen naar het lokale werkteam voor de WIL werkcoaches dat dit ook tijd/investering intern zou kosten, waardoor het aantal plaatsingen iets zou achterblijven.

Betrokkenheid verbonden partijen
Er wordt samen gewerkt met de WIL. In 2019 is het team "de Houtense Werktafel" dat werkzaamheden richting werk uitvoert voor de inwoners van Houten, volledig gaan werken vanuit het gemeentehuis van Houten. Dit team is voor een belangrijk deel bezet door medewerkers van WIL.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

In 2019 is een nieuwe aanpak gestart om de inwoners met een grote afstand tot de arbeidsmarkt te spreken en motiveren richting (on)betaalde arbeid/participatie in de samenleving. Hiervoor zijn 40 inwoners reeds gesproken en staan nog 200 gesprekken gepland begin 2020. Een aantal inwoners had al vrijwilligerswerk. Een aantal inwoners had dit nog niet en deze zijn individueel begeleid naar een passende plek. Sommige zijn hierdoor gestart in een werkervaringsplek, anderen worden sociaal weer geactiveerd en werknemersvaardigheden geleerd in het Brede Bos en voor een enkeling kon part-time werk worden gevonden. Voor een aantal inwoners wordt nog een passende plek gezocht. Samen met het Sociaal team, Lister, van Houten&Co en andere ketenpartners is in 2019 overlegd welke oplossing de inwoner het meeste helpt.

Prestatie-indicatoren

Doel

Omschrijving prestatie 2019

Voortgang

Toelichting

2.1

3

We hebben de participatiemogelijkheden geïnventariseerd van 10% van de klanten uit klantgroep 4 die we in beeld hebben.

ga terug